
Aquest dimarts s’ha donat a conèixer públicament la gegantona Nona, una figura festiva creada per l’Escola Alba de Tàrrega amb l’objectiu de fer la cultura popular més accessible i inclusiva. Aquesta iniciativa forma part de la celebració del 50è aniversari de l’Associació Alba i ha comptat amb el finançament de l’Ajuntament de Tàrrega.
El projecte ha estat desenvolupat conjuntament pels alumnes del Grau Superior en Escultura Aplicada a l’Espectacle de l’Escola Ondara i per infants de l’Escola Alba, que han participat activament en tot el procés creatiu. Durant l’acte de presentació, el regidor de Cultura de Tàrrega, Miquel Nadal, ha subratllat que es tracta d’“una acció exemplar on l’art, la inclusió i la comunitat es donen la mà”.
La Nona debutarà oficialment el pròxim 14 de maig durant la festa de l’Eixideta, una jornada on participen totes les escoles de Tàrrega amb els seus gegants infantils. La nova gegantona se sumarà a aquesta trobada, convertint-se en una nova protagonista del patrimoni festiu local.
Els infants de l’Escola Alba han estat involucrats des del primer moment en la definició del projecte. Han escollit el nom, “Nona”, que significa àvia en italià, l’han dissenyat amb dibuixos, han triat els colors i els complements, i han decidit que la figura representés una aviadora, símbol de llibertat, aventura i valentia.
El repte principal per als creadors era idear una figura festiva que pogués ser portada per qualsevol infant o jove, sense que les capacitats físiques o sensorials fossin un obstacle. Per assolir aquest objectiu, l’equip de l’Escola Ondara va investigar altres gegants adaptats existents a Catalunya, tot analitzant-ne les estructures i les possibilitats de millora.
Alba Cuñé, mestra de l’Escola Ondara, ha detallat que “la gegantona es desplaçarà amb rodes i podrà accedir-hi una cadira de rodes, però també s’ha ideat perquè la persona que està dins pugui veure l’exterior i sentir-se lliure d’entrar i sortir. Una proposta pensada especialment per les persones amb autisme que sovint es neguitegen quan estan en llocs molt tancats”.
Míriam Arnaz, responsable de projectes culturals de l’Associació Alba, ha destacat: “Ens feia molta il·lusió tenir una gegantona pròpia, però volíem que fos de veritat per a tothom. Que qualsevol infant, sigui com sigui, pogués sentir-se part de la festa. Per això hem pensat que la gegantona sigui una experiència col·lectiva i participativa”.
La gegantona estarà equipada amb finestres que es poden obrir i tancar, textures que simulen la maquinària d’un avió, i cintes amb molinets de vent perquè les persones que l’acompanyin puguin interactuar amb ella.

