
Les entitats del sector de la discapacitat i la salut mental s’han mostrat indignades davant l’increment en un 1,2% de les tarifes per a serveis residencials aprovat pel Govern de la Generalitat, una pujada per sota del compromís inicial del 2,5%, i molt lluny de les necessitats expressades pel sector que són del 9%.
La indignació del sector es veu agreujada per l’incompliment, per part del Govern, en el seu compromís de constituir una Taula de Diàleg amb la participació directa de les entitats del col·lectiu, per aconseguir un augment de tarifes adequat pels serveis socials que presten.
Tarifes congelades
Tots aquests incompliments, que el col·lectiu considera injustificables, venen a agreujar una situació precària del sector, que encara està patint les conseqüències de l’infrafinançament des de fa una dècada (la Dècada Perduda).
Les entitats no entenen aquesta resposta del Govern amb relació als serveis residencials, essent, precisament aquests, les entitats que els gestionen i els professionals que hi treballen els que més estan patint l’impacte directe de la pandèmia de la Covid-19.
En aquest sentit, el sector encara resta a l’espera que es concreti el compromís de la convocatòria que permeti cobrir els sobre costos derivats de la pandèmia des del 15 de març fins al 31 d’agost, que ascendeixen a un total de 10 milions d’euros, i que van avançar les entitats que atenen a persones amb discapacitat a Catalunya.
D’altra banda, el col·lectiu també considera insuficients els increments de tarifes que han rebut altres serveis socials com els d’atenció diürna, serveis tutelars o els CDIAP (Centres de desenvolupament infantil i atenció precoç). En aquest cas, els increments almenys responen als compromisos del Govern pel 2020, però en cap cas permeten recuperar la dècada perduda per la congelació de tarifes.
Totes aquestes denúncies han estat subscrites per Dincat, ACCP (Agrupació Catalana de Centres per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual), FEPCCAT (Federació de la Paràlisi Cerebral i la Pluridiscapacitat de Catalunya), la Unió és l’associació d’entitats sanitàries i socials, i AMMFEINA.
Tot el col·lectiu ha reclamat que la nova cúpula del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, designada aquesta mateixa setmana, pugui revertir aquesta situació el més aviat possible.