
El novembre de 2018, l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir proclamar el 4 de gener Dia Mundial del Braille per posar de manifest que facilitar l’accés a l’escriptura és un requisit crucial perquè les persones amb discapacitat visual gaudeixin plenament dels drets humans i les llibertats fonamentals.
Enguany se celebra per primera vegada oficialment aquest dia donant resposta a una llarga i esforçada reclamació de les persones cegues de tot el món, per fixar aquest reconeixement en la data de naixement del creador d’aquest sistema de lecto-escriptura, el francés Louis Braille, segons ha reconegut el vicepresident de la Unió Mundial de Cecs (UMC), Frederic Schroeder.
Al nostre país, des de l’ONCE s’ha impulsat l’ús del Braille amb l’objectiu que els afiliats de l’Organització i la resta de la ciutadania poguessin conèixer i gaudir d’aquest codi de lectoescriptura des de tots els angles: l’educatiu, el cultural, l’ús del braille a la vida quotidiana, l’oci i altres vessants.
Així, el coneixement d’aquest sistema han entrat en universitats, biblioteques púbiques, restaurants i en la sanitat, i actualment està present en envasos de productes -especialment alimentaris i de neteja-, botoneres d’ascensor, etc.
La Comissió Braille Espanyola estableix normes per a la correcta transcripció al Braille de documents en diferents matèries; normes per confeccionar materials accessibles en relleu (mapes, plànols, senyals, pictogrames, etc.); i recomanacions a diferents sectors per incloure el braille en els seus productes i serveis (etiquetatge d’envasos, marques en braille en diferents suports, etc.)

