Salut Mental Espanya celebra 40 anys de lluita pels drets de les persones amb problemes de salut mental

La Confederació ha elaborat un vídeo que resumeix les 4 dècades d’història del moviment associatiu

Sota el lema “40 anys per la salut mental, pels drets, per tu”, la Confederació Salut Mental Espanya celebra a partir d’avui, i al llarg del 2023, el 40è aniversari de la seva constitució. Ho fa reivindicant la necessitat de defensar els drets de les persones amb problemes de salut mental i augmentar els recursos perquè el sistema públic de salut els pugui oferir una atenció adequada, basada en l’àmbit comunitari.

Nel González Zapico, president de Salut Mental Espanya, assegura que “en els darrers anys s’han aconseguit importants avenços, però encara estem lluny d’aconseguir que la salut mental de les persones s’atengui de la manera com hauria de fer”. Per González Zapico, “aquests 40 anys han estat plens d’esforç, afany i il·lusió. No vam perdre l’esperança aleshores ni la perdrem ara. Seguirem treballant com a moviment associatiu per millorar la vida de les persones amb problemes de salut mental i el seu entorn. El progrés en les darreres dècades és evident, però encara queda molt per fer”

Per reflectir aquesta idea d’evolució, Salut Mental Espanya ha elaborat un vídeo, que ja està disponible al canal de YouTube de la Confederació i a totes les seves xarxes socials, on es fa un breu recorregut pel progrés de les últimes dècades a la salut mental i en el moviment associatiu, a través de testimonis de diverses persones vinculades a aquest.

Reivindicacions en salut mental

En aquests 40 anys, s’han produït avenços innegables en l’atenció a la salut mental. Tot i això, encara els recursos socials i sanitaris de caràcter públic dedicats a aquest sector són clarament insuficients, amb el conseqüent impacte en la qualitat de vida de les persones amb problemes de salut mental i el seu entorn.

“El principal objectiu de la Confederació per als propers anys és treballar perquè deixin de vulnerar-se els drets humans de les persones amb problemes de salut mental”, indica Nel González. “Això inclou nombrosos àmbits d’actuació: des dels ingressos involuntaris i les contencions mecàniques, que han de tendir a zero, fins a la discriminació que pateixen les persones amb trastorn mental en l’àmbit laboral, social o administratiu”. En aquest sentit, a finals del 2022, la Confederació va posar en marxa l’Observatori Estatal de Salut Mental, Drets i Igualtat, un espai de denúncia, reflexió, informació i defensa dels drets humans. 

A Espanya, quatre de cada deu persones valoren de forma negativa la seva salut mental

L’apoderament de les persones amb problemes de salut mental i la lluita contra l’estigma i la discriminació són altres objectius prioritaris en què la Confederació continuarà treballant els propers anys. A més, és fonamental abordar àmbits com l’ocupació, facilitant la inserció laboral de les persones amb problemes de salut mental i sensibilitzant el teixit empresarial per fomentar-ne la contractació a l’empresa ordinària. La Confederació reclama a més posar el focus a l’educació (i, per tant, a la prevenció), promocionant la salut mental i detecció primerenca de trastorns mentals a escoles i instituts, a través d’una educació inclusiva de qualitat. Així mateix, és urgent treballar en la prevenció del suïcidi, ja que més de 4.000 persones a Espanya es treuen la vida cada any. També és essencial prestar atenció als col·lectius més vulnerables (persones LGTBIQ+, persones sense llar, persones migrants, refugiades o sol·licitants d’asil, gent gran, etc.) i la població infantojuvenil, tot això amb perspectiva de gènere. 

Aquestes reivindicacions es realitzen en un context en què la salut mental de la població és cada cop més precària: a Espanya, quatre de cada deu persones valoren de forma negativa la seva salut mental.

Nova identitat visual i cupó de l’ONCE

salut mental espanya compleix 40 anys
L’ONCE ha dedicat avui el cupó al 40è aniversari de l’entitat // Foto: Salut Mental Espanya

Per representar aquests 40 anys, Salut Mental Espanya ha creat, de la mà del dissenyador Julio Marta, un símbol que neix d’una interpretació del logo original. Hereta colors i la forma original d’arbre amb els elements positius associats, estabilitat, creixement, però gràficament modernitzada, simplificada i més regular. Els somriures esbossen un 40, en relació amb l’aniversari.

Com a identitat visual complementària, la Confederació ha triat la figura d’un far per representar el moviment associatiu com a guia que il·lumina el camí que queda per fer en l’àmbit de la salut mental. 

Finalment, l’ONCE commemora avui l’aniversari de Salut Mental Espanya amb un cupó dedicat als 40 anys de la Confederació, sota el lema “40 anys per la salut mental, pels drets, per tu”.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES