Prop del 80% dels alumnes amb discapacitat ha patit assetjament escolar pel fet de “ser diferent”

Segons un estudi elaborat per la Fundació ONCE i el CERMI

presentació-estudi-assetjament-escolar-alumnes-discapacitat
La ministra Isabel Celaá durant la presentació de l’estudi // Foto: Fundació ONCE

Segons l’estudi “Assetjament i cyberassetjament en l’alumnat amb discapacitat” elaborat per la Fundació ONCE i el Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI), el 79,5% dels alumnes amb discapacitat ha patit assetjament escolar, principalment pel fet de “ser diferents”.

FREEFORMSTYLE-600X300

L’estudi ha estat presentat aquest dimecres per la ministra d’Educació, Isabel Celaà, que va destacar que per acabar amb el fet que “ser diferent” sigui un factor de risc per patir assetjament, s’ha d’apostar en tots els centres educatius per la convivència positiva. “L’heterogeneïtat de les nostres escoles és un senyal d’identitat que hem de promoure”, va afirmar la ministra, i alhora va apuntar que “la diversitat ens enriqueix”.

L’estudi adverteix que les situacions d’assetjament cap a l’alumnat amb discapacitat es prolonguen durant anys, solen ser exercides per un grup petit de companys i perpetrades per persones del seu entorn més pròxim, com ara estudiants de la seva mateixa classe.

A més, alerta que les conseqüències són molt negatives, des del punt de vista emocional, social i acadèmic. Així, les reaccions més freqüents solen passar per l’empitjorament de les qualificacions (31,3%), el descens de la motivació per assistir a classe (57,8%) i per l’increment de la tristesa (62,55%) i les “ganes de plorar” (53,6%).

Segons assenyalen els impulsors de l’informe, Fundació ONCE i CERMI, a Espanya amb prou feines existeixen dades o estudis específics sobre aquesta realitat. “Conèixer la situació que viu l’alumnat amb discapacitat víctima d’assetjament i ciberassetjament servirà per posar els mitjans adequats en la prevenció d’aquest tipus de situacions, així com per atallar en el cas que s’estiguin produint en l’actualitat. Aquest és l’objectiu”, van incidir.

L’estudi fa una sèrie de recomanacions per evitar l’assetjament escolar que pateixen els alumnes amb discapacitat, que passen per desenvolupar protocols de prevenció, detecció i intervenció que incorporin les necessitats específiques de l’alumnat amb discapacitat; afavorir un treball interdisciplinari encaminat a millorar i desenvolupar les habilitats socials dels alumnes, perquè puguin evitar les situacions d’assetjament, així com reconèixer-les, verbalitzar-i denunciar-les, en el cas que es produeixin.

També proposa ampliar l’oferta formativa, desenvolupar programes educatius amb les famílies, incrementar les mesures de protecció dirigides a l’alumnat amb discapacitat, reduir el temps d’intervenció, elaborar i divulgar guies accessibles de prevenció i bones pràctiques a les xarxes socials o incorporar la figura del “alumnat ajudant “entre l’alumnat amb discapacitat.

Finalment, l’estudi exigeix garantir el dret a l’educació inclusiva i afavorir el desenvolupament de currículums que promoguin l’educació en la diversitat.

L’acte de presentació de l’estudi va comptar amb l’aportació del testimoni personal d’una estudiant amb discapacitat visual que va explicar que va patir assetjament escolar durant molts anys “simplement per no veure bé”.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*