Un total de 18.510 alumnes i 396 professors de 222 centres educatius de Catalunya s’han convertit en ‘activistes contra l’assetjament’ gràcies a la seva participació en el 33 Concurs Escolar de l’ONCE i la seva Fundació, que convida a docents i estudiants a treballar i reflexionar sobre el bullying. El bullying escolar és un fenomen que afecta al 4% de l’alumnat, dels quals un 10% són menors amb discapacitat, segons dades del Ministeri d’Educació.
Aquest concurs és un programa de sensibilització educativa que pretén treballar de forma activa a l’aula el canvi d’actituds i l’actuació els alumnes per mantenir una convivència respectuosa.
Sota el lema “Som diferents, no diferents. Activistes contra l’assetjament”, el concurs ha ofert diferents eines per detectar, sensibilitzar i actuar contra les situacions d’assetjament que es puguin produir a l’escola.
Aquest programa s’ha portat a centres educatius de tot el territori nacional tant públics, concertats i privats, des de Primària fins a Batxillerat, a més de centres d’Educació Especial i Formació Professional.
Els estudiants de Primària i Especial han realitzat un cartell publicitari de sensibilització contra l’assetjament, mentre els alumnes de l’ESO, FP i Batxillerat han gravat una peça audiovisual d’un minut on es mostra com passar a l’acció contra aquesta problemàtica.
El concurs estableix tres fases on el jurat anirà establint una selecció dels treballs que considerin millors: la fase provincial (més de març); la fase autonòmica (més d’abril) i la fase estatal (mes de maig).
Els guanyadors absoluts gaudiran durant un cap de setmana del Campus “Somos diferentes, no diferentes” que tindrà lloc a Madrid, i en el que viuran moments plens d’activitats i experiències innovadores, amb visites culturals i tallers.
D’altra banda en aquesta edició s’ha volgut potenciar la participació dels centres escolars i facilitar el treball dels professors i per això s’han gravat diversos casos pràctics en l’aula amb alumnes de Primària, Secundària i Batxillerat. Amb aquestes gravacions s’han creat quatre peces audiovisuals disponibles a la pàgina web del concurs.