Dijous, 3 octubre 2024
IniciACCESSIBILITAT UNIVERSALL'Institut Guindàvols i la Fundació Aspros treballen conjuntament per a millorar l'accessibilitat...

L’Institut Guindàvols i la Fundació Aspros treballen conjuntament per a millorar l’accessibilitat cognitiva 

El projecte 'Guindaccés' ha tingut com a objectiu principal l'adaptació dels espais i instal·lacions del centre educatiu per a fer-los més accessibles a totes les persones, amb un èmfasi especial en les necessitats dels alumnes amb discapacitat intel·lectual

projecte accessibilitat cognitiva a l'institut guindàvols
Membres de la Fundació Aspros i de l’Institut Guindàvols // Foto: Fundació Aspros

La Fundació Aspros, una organització sense ànim de lucre dedicada a la inclusió i la igualtat d’oportunitats des de 1962, ha col·laborat amb l’Institut Guindàvols en un projecte innovador per a millorar l’accessibilitat cognitiva al centre educatiu. La iniciativa, anomenada Guindaccés, s’ha dut a terme durant el darrer trimestre del curs 2023-2024 i s’emmarca en el programa d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei (RCS) del Departament d’Educació.

El projecte Guindaccés ha tingut com a objectiu principal l’adaptació dels espais i instal·lacions de l’institut per a fer-los més accessibles a totes les persones, amb un èmfasi especial en les necessitats dels alumnes amb discapacitat intel·lectual. L’equip d’Accessibilitat Cognitiva i Comunicació Augmentativa i Alternativa de la Fundació Aspros, liderat per la psicopedagoga Rosanna Ramírez, ha treballat conjuntament amb l’alumnat de 4t d’ESO i un equip de persones validadores d’Aspros per a aconseguir aquest objectiu.

Banner-EnBucle-24

Un projecte participatiu i inclusiu

La iniciativa ha seguit un enfocament participatiu i inclusiu, amb la implicació activa de l’alumnat en totes les fases del projecte. En primer lloc, es va realitzar una sessió informativa per a introduir el concepte d’accessibilitat cognitiva i sensibilitzar l’alumnat sobre les barreres que poden trobar les persones amb discapacitat intel·lectual en els espais educatius. A continuació, els alumnes van identificar les zones del centre que necessitaven millores i van proposar solucions per a fer-les més accessibles.

Amb l’assessorament de la Fundació Aspros, els alumnes van crear diversos materials adaptats, com ara pictogrames, directoris de senyalització i documents en lectura fàcil, per a facilitar la comprensió i l’orientació al centre. A més, es van realitzar adaptacions físiques dels espais, com ara la senyalització de portes i lavabos amb símbols visuals.

Un pas important cap a la inclusió

El projecte Guindaccés ha estat un èxit rotund i ha contribuït a crear un entorn educatiu més accessible i inclusiu per a totes les persones. A més, ha permès a l’alumnat prendre consciència de la importància de la diversitat i la inclusió, i ha desenvolupat habilitats de treball en equip, comunicació i resolució de problemes.

Aquesta iniciativa s’alinea amb els objectius del Codi d’Accessibilitat de Catalunya, que regula les mesures d’accessibilitat universals que cal aplicar per a garantir la no-discriminació de cap individu. La Fundació Aspros treballa des de fa dos anys en l’adaptació d’espais i documents per a promoure la inclusió, i col·labora amb diversos organismes públics i entitats per a aconseguir aquest objectiu. 

L’entitat col·labora amb diferents institucions municipals com l’Ajuntament de Lleida, La Llotja o el Centre d’Art la Panera, però és la primera ocasió que ho fa amb un centre educatiu a través del projecte Guindaccés.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES