
Les Oficines d’Afers Socials i Famílies (OASF) del Departament de Drets Socials celebren enguany 40 anys en la seva tasca d’informar i orientar la ciutadania sobre les prestacions existents en matèria de benestar social i família que facilita la Generalitat, així com de gestionar-les.
Amb motiu d’aquest aniversari, s’ha organitzat un acte a l’Institut d’Estudis Catalans per reconèixer la trajectòria històrica d’aquestes oficines, que es van obrir abans fins i tot que existís el mateix Departament i que es plantejaven com una manera de portar la Generalitat als barris i apropar-se a la ciutadania.
El conseller del Departament de Drets Socials, Carles Campuzano i Canadés, ha afirmat: “Darrere d’aquests 40 anys hi ha molta força. La Generalitat estava per fer i era inexistent per molts habitants d’aquest país. La Generalitat havia d’estar en molts barris del país amb la convicció de fer arribar a la ciutadania els serveis de la Generalitat amb una dimensió comunitària. Ara la Generalitat és una institució consolidada, el nostre és un país de 8 milions de persones, més divers, més complex. També l’administració és més complexa, per això, hem de posar al dia el servei, però mantenint l’esperit de ser la Generalitat de Catalunya al barri.”
Pel que fa als reptes principals que ha d’afrontar l’administració, n’ha citat tres: “Una administració integrada és fonamental, a més de la simplificació dels tràmits i hem de fer entenedora l’administració per a la ciutadania.”
Per la seva banda, el director general d’Acció Cívica i Comunitària, Xavier Godàs, ha destacat que “Amb el pas del temps, les oficines i la gent que hi treballa rememoren aquella voluntat d’anar més enllà de l’oficina per atendre a la gent. Les oficines s’han especialitzat en atenció al públic més enllà de remenar papers, cosa que dignifica la feina que fan.”
L’acte també ha inclòs una taula rodona per debatre sobre l’impacte de les oficines arreu del territori català durant aquests últims quaranta anys i els reptes de futur que hauran d’entomar. Han participat d’aquest espai de debat la directora general de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana, Ester Manzano; la cap de l’Oficina d’Atenció Ciutadana a la Delegació Territorial del Govern a Girona, Mercè Nadal Farreras, i la cap de servei d’Atenció ciutadana, Padró i Informació al consumidor de l’Ajuntament de Sant Cugat, Gemma Foj.
L’evolució de les primeres 21 oficines que es van posar en funcionament; les diferents necessitats que han hagut d’afrontar amb el pas del temps; la transformació digital; el canvi de rol que van assumir quan es van desplegar els equipaments cívics i comunitaris, la cita prèvia, i el futur, són els temes que han sortit a relluir en aquest debat.
Un repàs a la història de les Oficines d’Afers Socials i Famílies
Durant l’acte s’ha projectat una peça audiovisual on s’ha fet un repàs històric al paper de les Oficines d’Afers Socials i Famílies durant aquests últims 40 anys, però també, per destacar la tasca diària que fan les més de 200 persones que treballen repartides en 68 les oficines que hi ha actualment.
L’any 2022, les 68 Oficines d’Afers Socials i Famílies del Departament de Drets Socials van atendre 490.407 persones que van generar 272.314 tràmits registrats.