Dijous, 7 novembre 2024
IniciENTREVISTESLaura Márquez: “L'Acadèmia Merceditas ofereix un suport integral per als joves amb...

Laura Márquez: “L’Acadèmia Merceditas ofereix un suport integral per als joves amb discapacitat intel·lectual i els seus pares” 

laura márquez academia merceditas
Laura Márquez, creadora de la plataforma online Acadèmia Merceditas // Foto: Laura Márquez (cedida)

Què és l’Acadèmia Merceditas? Per què aquest nom? A través d’aquesta entrevista coneixerem tot sobre un projecte pioner, l’única plataforma online de formació i entreteniment per a joves amb diversitat funcional. Parlem amb la seva creadora, l’educadora sabadellenca, Laura Márquez.

Quina és la teva relació amb la discapacitat? 

És una relació que es remunta a la meva infància. Jo i la meva germana ens vam criar amb els nostres pares, els nostres avis i la nostra tieta, la tita Merceditas. La meva tieta, germana gran de la meva mare, va néixer amb discapacitat intel·lectual i sempre ens va tractar a mi i a la meva germana com si fóssim filles seves. Ens cuidava, ens protegia i jugava amb nosaltres. La seva presència va ser una influència fonamental que em va conduir a estudiar educació especial. 

- PUBLICITAT -
Banner-EnBucle-24

Des de llavors, he dedicat gran part de la meva carrera professional a treballar amb persones amb discapacitat, buscant proporcionar-los el suport necessari per millorar la seva qualitat de vida. 

Ara ja sabem d’on ve el nom de l’Acadèmia Merceditas. Com va sorgir la idea de crear-la? 

L’Acadèmia Merceditas va sorgir de la necessitat que vaig percebre al llarg dels anys de continuar oferint suport a joves amb discapacitat intel·lectual i als seus pares una vegada que arriben a casa després de l’escola o el taller, per les tardes. La idea va ser crear una plataforma que proporcionés continguts interessants i entretinguts, permetent als joves seguir aprenent i desenvolupant-se de manera autònoma a casa i descarregar així una mica a les mares i els pares de la feina que suposa educar ells sols a un fill amb aquesta condició. 

En què consisteix exactament?

L’Acadèmia Merceditas ofereix un suport integral per als joves amb discapacitat intel·lectual i els seus pares. Els continguts de formació es presenten en format de vídeos, tasques i videotrucades en directe, abordant temes que van des de les habilitats diàries fins a l’autonomia personal. També tractem temes que els preocupen a ells: les amistats, les parelles o l’aspecte físic. L’objectiu és ajudar a aquest joves a guanyar confiança en ells mateixos i a facilitar-los la vida quotidiana, al mateix temps que proporcionem una mica de respir als pares. 

Com t’organitzes per a crear els continguts?

El procés de creació de continguts és una tasca organitzada i planificada. Treballo estretament amb altres professionals de l’educació especial per identificar les necessitats dels joves. Després, desenvolupo materials educatius que inclouen vídeos explicatius, tasques pràctiques i sessions en directe per garantir una experiència d’aprenentatge completa i adaptada a les necessitats de cada alumne/a. 

Qui pot ser alumne de l’acadèmia?

L’acadèmia està dissenyada per a joves amb discapacitat intel·lectual que busquen guanyar autonomia i autoconfiança. Els estudiants poden ser de diverses edats i nivells, ja que adaptem els continguts a les necessitats individuals de cadascun d’ells. Per tant qualsevol pare o mare interessat en que el seu fill/a faci un pas més en el seu procés d’autonomia trobarà ajuda i suport a la nostra acadèmia.  

Cal registrar-se d’alguna manera?

Sí, per accedir als continguts de l’Acadèmia Merceditas, les famílies han de registrar-se a la plataforma. Aquest procés és senzill i permet personalitzar l’experiència d’aprenentatge segons les necessitats específiques de cada alumne. 

Com es el feedback amb la gent? Què et diuen?

El feedback que rebo és molt positiu. Moltes famílies m’han comentat com els continguts i les videotrucades setmanals han tingut un impacte positiu en la vida quotidiana dels seus fills. Els han vist guanyar seguretat i motivació. Això inclou guanyar més autonomia en tasques diàries i augmentar la seva autoestima. 

Quin ha estat el comentari o testimoni que mes il·lusió t’ha fet?

Les famílies amb les que he treballat són famílies que se senten agraides de trobar un suport en arribar a casa i així m’ho fan saber. Per exemple, una mare va inscriure al seu fill a l’Acadèmia perquè estava una mica “deprimit” i baix d’ànim. Durant una de les primeres vídeotrucades que vaig fer amb el seu fill i amb alguns companys de l’acadèmia la mare, que escoltava darrere la porta, em va trucar just a l’acabar i em va dir emocionada “Gràcies Laura! Feia molt temps que no sentia al meu fill parlar així.” Et podràs imaginar com m’emocionen aquestes paraules.

O el següent testimoni, que comparteixo, d’una mare amb la que he treballat colze amb colze des de l’acadèmia. És una d’aquelles mares que amb el seu feedback t’ajuden a millorar i a concretar millor els continguts adaptant-me realment al que els joves amb discapacitat necessiten.

“Vaig contactar amb l’Acadèmia Merceditas perquè buscava un temps d’oci per al meu fill amb diversitat funcional. El meu fill consumia hores d’ordinador sense sentit i em preocupava. Laura em va ajudar amb tots els meus dubtes i ens vam decidir a provar-lo. El resultat va ser genial! Tant de bo la haguéssim conegut abans. El que més destaco del programa és la implicació de Laura, els continguts cuidats al detall, i el tracte amb els nois. Recomanaria l’Acadèmia Merceditas a totes aquelles famílies que busquen un producte d’oci de qualitat per als seus fills amb necessitats especials. Es sorprendran, trobaran continguts pràctics i divertits, allunyats de la infantilització que moltes vegades trobem per ells. Adaptats als seu nivell cognitiu i amb espai per compartir amb altres nois i noies”.

Si no existís acadèmia Merceditas?… ( acaba la frase)

Si no existís l’Acadèmia Merceditas, molts joves amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies podrien trobar-se amb menys recursos i suport. La meva missió és continuar oferint aquest acompanyament i ajudar-los a superar les barreres per guanyar una millor qualitat de vida.

On t’agradaria arribar amb aquest projecte? 

L’objectiu és expandir el nostre impacte i arribar a més joves i famílies. També vull crear un podcast amb els meus alumnes! Vull donar-lis veu. Que la gent senti tot el que tenen a dir. Volem ser una referència en l’oferta d’educació especial en línia, proporcionant recursos adaptats i suport personalitzat per a tothom que necessiti aquest tipus de serveis. La nostra visió és contribuir positivament al desenvolupament i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i de les seves famílies.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Mireia Guilera
Mireia Guilera
De sempre m’ha apassionat el periodisme. Fa un parell d’anys vaig presentar-me a la prova de majors de 25 anys de la Universitat per a obtenir la titulació de periodisme. No vaig aprovar l’examen d'accés però això no va ser un impediment per a fer realitat el meu somni ... Des del novembre de 2019 col·laboro amb el Diari de la DisCapacitat. La veritat és que he aprés molt i espero seguir aprenent d’aquesta professió. Actualment també presento el programa 'Asteriode B612' a Ràdio Caldes. Escolta'l en el següent enllaç https://www.radiocaldes.cat/programs/asteroide-b612-dilluns-12h-quinzenal/radiocaldes_podcast_15584?ref=wa

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES