
L’Associació Alba ha posat en marxa una formació de percussió que neix amb el clar propòsit de situar aquest col·lectiu com a protagonista de la creació artística, garantint el seu dret a participar en la vida cultural en igualtat d’oportunitats. La iniciativa s’emmarca dins de Connexions Artístiques, un programa de l’entitat que fomenta la col·laboració entre usuaris amb inquietuds creatives i professionals de diferents disciplines.
El grup està constituït actualment per unes 17 persones, de les quals 5 són professionals de l’organització i la resta són ciutadans vinculats als diferents serveis assistencials de la institució. Per portar a terme les sessions formatives setmanals, el projecte compta amb el guiatge i l’expertesa de Sound de Secà, una reconeguda formació de percussió. El treball conjunt, que es va iniciar fa aproximadament dos mesos, culminarà el pròxim 4 de juliol amb una actuació en directe davant la ciutadania en el marc del Festival Sardines & Marinada, una de les cites comunitàries de referència de l’entitat.
L’elecció de la música de carrer com a eina d’intervenció respon a la facilitat per adaptar aquesta disciplina a les necessitats de cada participant. Robert Canela, membre de Sound de Secà, explica que les sessions mantenen una estructura metodològica clara, amb una primera part d’escalfament i una segona centrada en el ritme, i destaca que “el que té de bo la percussió és que pràcticament tothom és capaç de tocar, de picar, i això fa que sigui una eina molt accessible. També fem servir diferents instruments que s’adapten a les capacitats de cada persona”.
Des de la part organitzativa, la gestora cultural de la institució, Míriam Arnaz, es mostra molt satisfeta de l’aliança i manifesta que “és una oportunitat única poder gaudir cada setmana, durant quinze sessions, de la seva expertesa i també de la seva sensibilitat. La connexió ha estat molt ràpida”. La responsable subratlla la intenció de donar continuïtat a la banda més enllà d’aquest primer repte a l’estiu, per la qual cosa ja es busca el finançament extern necessari per consolidar el grup, que actualment es troba en procés de triar un nom oficial.
L’impacte de la iniciativa es reflecteix directament en històries com la de l’Aram, un jove vinculat a l’Associació Alba que ja comptava amb formació prèvia en percussió a l’escola de música i que ara veu l’oportunitat de reprendre aquesta afició en un entorn inclusiu. El mateix usuari expressa la seva emoció davant d’aquest nou repte col·lectiu assegurant que “em fa molta il·lusió poder tornar a tocar i participar en l’espectacle del Sardines & Marinada”.


