La gestió de l’accessibilitat als productes i serveis s’ha convertit en una prioritat per a les empreses europees, segons han explicat diversos experts que han participat en una jornada informativa sobre les implicacions que té la Directiva Europea 2019/882, coneguda com a Acta Europea d’Accessibilitat , organitzada per Fundació Seres i Ilunion Accessibilitat.
Segons va informar Ilunion en una nota de premsa, la jornada, titulada “Accessibilitat: Un repte amb impacte social”, va començar amb una explicació de la directora de Consultoria d’Ilunion Accessibilitat, Elena Ortega, sobre l’impacte al sector empresarial de l’Acta Europea de Accessibilitat, que harmonitza els criteris d’accessibilitat de productes i serveis digitals per contribuir a la seva lliure circulació a la UE.
D’aquesta manera, ha explicat Ortega, l’acta permetrà que “les empreses puguin operar a tots els països sota un mateix règim normatiu” i, en conseqüència, “que totes les persones de la UE puguin gaudir en igualtat de condicions” dels seus productes i serveis.
Segons dades de la Comissió Europea, a la UE hi ha uns 100 milions de persones amb algun tipus de discapacitat. A Espanya, la xifra puja més de 4 milions de persones, segons l’Enquesta de Discapacitat, Autonomia personal i situacions de Dependència, elaborada per l’INE.
D’altra banda, la directora de Consultoria d’Ilunion Accessibilitat ha posat èmfasi que l’Acta Europea al·ludeix de manera específica a l’accessibilitat cognitiva. “És a dir, no només cal garantir l’accés a tots els serveis ia través de tots els canals, sinó que la informació que ofereixen sigui de fàcil comprensió i ús per a totes les persones”, va explicar.
Una oportunitat
Representants de diverses empreses, que ja estan treballant en el repte que suposa l’Acta Europea d’Accessibilitat, van explicar els seus casos respectius en una taula rodona moderada pel director d’empreses de Fundació Seres, Miguel Laloma.
Es tracta de Natalia Conill, managing director de Serveis Corporatius i Sostenibilitat d’Accenture a Espanya i Portugal; José Miguel Hípola, director de Banca Online de Banco Santander; Jesús Carmona, Head of IT Mobile App de Banco Santander; i Esmeralda Barroso, Sustainability & Corporate Social Responsibility Manager d’El Corte Inglés.
“A Accenture treballem l’accessibilitat posant l’empleat al centre, escoltant les seves necessitats i adaptant-les per fer de les nostres oficines el millor lloc per treballar i on els nostres empleats senten que poden donar el millor de si mateixos. Ho fem combinant la tecnologia amb el talent humà, per poder donar valor a 360º als nostres empleats i clients”, va assenyalar Natalia Conill, managing, directora de Serveis Corporatius i Sostenibilitat d’Accenture a Espanya i Portugal.
Sobre la millora de l’accessibilitat en canals físics i digitals a El Corte Inglés, Esmeralda Barroso, del departament de Sostenibilitat i Responsabilitat Social Corporativa, va destacar la tasca d’El Corte Inglés per “millorar l’accessibilitat a les botigues (físiques i en línia) amb l’objectiu de millorar l’experiència de compra de tots els clients”.
Un element transversal
Per part seva, José Miguel Hípola, director de Banca Online de Banco Santander, ha explicat que “per garantir l’accessibilitat, hem creat l’Oficina Tècnica d’Accessibilitat Digital de la mà d’Ilunion, que té com a objectiu desenvolupar un marc transversal que abasta des de la cultura organitzacional, els processos interns de gestió, les línies de negoci i tots els actius digitals que utilitzen els nostres clients. És a dir, inclou l’accessibilitat com a element transversal a tota l’organització”.
El Head of IT Mobile App de Banco Santander, Jesús Carmona, va afegir que la seva estratègia “no només implica un canvi de mindset, sinó també explorar noves possibilitats que la tecnologia ens dóna”. “L’accessibilitat ha vingut per quedar-se, per la qual cosa ens esforcem perquè formi part del nostre ADN, que pot ser un diferenciador clau al mercat i sens dubte ens dóna una relació més propera amb els nostres clients”, va dir.
La jornada va ser inaugurada pel director de Negoci d’Ilunion Accessibilitat, Sergio Verdasco, i clausurada per la directora general de la Fundació SERES, Ana Sainz, que va subratllar que “la regulació i altres acceleradors externs són un important impulsor en matèria d’inclusió”, però que “per a una veritable transformació cal integrar la inclusió a l’estratègia de negoci, traslladant-la a tot el cicle de desenvolupament de productes i serveis”.
“Des de la nostra experiència, aquest enfocament inclusiu no només millora els productes i serveis per a una part de la societat, sinó que repercuteix en productes i serveis accessibles, assequibles, disponibles i de qualitat per a tota la població. I, alhora, permet a les empreses enfortir la seva posició al mercat en un entorn empresarial cada vegada més exigent, impulsant la seva competitivitat i generant valor a llarg termini”, va afegir.