L’escola inclusiva és un dret. Així ho determinen les Nacions Unides amb la Convenció sobre els drets de les persones en situació de discapacitat i l’Agenda 2030 pel desenvolupament sostenible. A Catalunya, el NOU DECRET 150/2017 DE L’ATENCIÓ EDUCATIVA A L’ALUMNAT EN EL MARC D’UN SISTEMA EDUCATIU INCLUSIU específica que les persones en situació de discapacitat han de poder accedir a una educació inclusiva, de qualitat, gratuïta, en igualtat de condicions i amb oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida.
Segons fons del Departament d’Educació, a Catalunya hi ha actualment prop de 30.000 infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). D’aquests, el 80% assisteixen a l’escola ordinària. Així ho constata L’educació inclusiva a Catalunya, un informe elaborat pel Síndic de Greuges en el marc del Pacte contra la Segregació Escolar. Segons el Diari de l’Educació, la principal conclusió és que, malgrat que el decret 150/2017, d’escola inclusiva, va introduir un nou marc jurídic, el canvi de paradigma que havia de provocar en el sistema educatiu no s’ha donat.
Per contribuir a fer possible aquest objectiu, la Fundació Catalana Síndrome de Down (FCSD) va crear el Servei d’Inclusió Escolar amb la missió de contribuir a la implementació d’uns sistemes educatius inclusius de qualitat per l’alumnat en situació de discapacitat intel·lectual, com la síndrome de Down (SD).
Volem posar a l’abast de les professionals de l’educació o de l’àmbit educatiu el nostre coneixement, oferint el Programa de Suport a la Inclusió Escolar basat en la Mentalització (PSIE-BM), amb activitats de formació, assessorament i conscienciació. Concretament, d’un programa que es basa en l’activació de la capacitat de mentalització de les professionals en la seva acció educativa relacional, amb infants en situació de discapacitat intel·lectual, com la SD.
Una forma de mentalització és el funcionament reflexiu (FR), és a dir, la capacitat per reflexionar explícitament, en el discurs verbal, sobre els estats mentals d’un mateix i de l’altre, respecte a un moment interactiu determinat viscut. Es tracta de fer valdre, explicitar i incrementar les ocasions de comprensió i connexió emocional amb els infants en situació de discapacitat intel·lectual, com la SD.
Prova pilot a Manresa
Durant l’any 2021, hem portat a terme conjuntament amb l’Escola La Font (Manresa) la prova pilot del PSIE-BM. El Projecte Educatiu de Centre (PEC) de l’Escola la Font recull com a tret diferencial i característic la mirada envers la diversitat. La comunitat educativa sencera entén que la diversitat som tothom, i ningú queda exclòs quan el que es pretén és aprofundir i millorar en la individualització dels aprenentatges. Per tot això, consultant el PEC de l’Escola la Font es veuran redactades idees com el dret a l’educació per a tothom, la convivència democràtica i, molt especialment, el dret de l’aprenentatge cooperatiu i el valor de la inclusió com a fets intrínsecs a l’escola.
Tot i disposar de recursos d’atenció a la diversitat i formar als professionals de l’escola en aquest canvi de paradigma, la quotidianitat i el fet que els equips docents siguin molt grans, dificulten la presa de consciència i el treball en equip. Per això són importants els processos de formació com el promogut per la FCSD, que doten a tot l’equip, d’una complicitat i d’una capacitat reflexiva, molt necessàries per gestionar les situacions del moment, que solen ser complicades.
L’objectiu d’aquesta formació no ha estat conscienciar exclusivament al mestre de referència d’aquell infant, com s’ha fet fins ara, sinó construir plegats una formació dirigida a totes les professionals, que per poc contacte que tinguin amb l’infant, incideixen en l’adquisició dels seus aprenentatges i desenvolupament personal.
La suma de la voluntat d’un centre educatiu públic amb vocació de servei de qualitat i d’una fundació amb un equip interdisciplinari format en inclusió i capacitat per empoderar els professionals educatius provoquen, doncs, canvis significatius en els entorns d’aprenentatge derivats de la millora de les capacitats reflexives. Aquests canvis redunden en una educació de qualitat per a tothom.
En aquest 2022 ens hem proposat continuar treballant colze a colze fent créixer i ampliant el projecte. La inclusió no s’atura.
Autors:
Lluís Cano Herrera (Exdirector de l’Escola La Font)
Artur Fernández Evangelista (Coordinador del Servei d’Inclusió Escolar FCSD)
Carol Stok Solernou (Assessora del Servei d’Inclusió Escolar FCSD)