
La Direcció General de Trànsit (DGT) ha informat aquest dilluns que acaba de publicar el primer manual bàsic per obtenir el permís de conduir B -que faculta per conduir cotxes- adaptat a la normativa de lectura fàcil.
El manual està pensat per a persones amb discapacitat intel·lectual lleu, que tenen les aptituds psicofísiques necessàries per a la conducció, però troben a la formació teòrica la principal dificultat en l’accés al permís de conduir.
Amb això, la DGT va indicar que continua treballant a dotar d’accessibilitat el procés d’obtenció del permís de conducció en abordar les dificultats amb què es troben tots els col·lectius i tenint especialment en compte les persones amb necessitats específiques d’aprenentatge, així com a les persones amb discapacitat sensorial, motora o intel·lectual.
La Norma UNE 153101 EX de Lectura Fàcil, que forma part d’una estratègia nacional per facilitar l’accessibilitat cognitiva i eliminar barreres a la comprensió, estableix pautes i recomanacions per a l’elaboració de documents escrits amb l’objectiu de fer-los senzills d’entendre per a persones que, per diverses causes presenten dificultats en la comprensió lectora.
Pautes senzilles
Quant a la redacció, aquesta Norma estableix pautes i recomanacions molt senzilles d’implementar que estan relacionades amb qüestions ortotipogràfiques (per exemple, separar amb un punt ia part frases que presentin idees diferents o no escriure paraules ni frases amb totes les lletres en majúscules si no es tracta de sigles), d’altres amb el vocabulari i les expressions (evitar els adverbis acabats en ment, els superlatius o les abreviatures, entre d’altres), a més aspectes relacionats amb frases i oracions o amb l’organització del text i l’estil.
La Norma també estableix recomanacions relacionades amb el disseny d’un document en lectura fàcil, com ara imatges o altres elements.
Després de la publicació del manual bàsic per treure’s el carnet de conduir cotxes, la Subdirecció de Formació i Educació Viària de la DGT treballa en elaborar les preguntes de l’examen teòric seguint aquestes mateixes pautes i en la depuració de les aplicacions perquè, com més aviat millor possible, els qui acreditin la necessitat puguin fer l’examen amb aquest sistema.
A més, Trànsit també treballa perquè els qüestionaris adaptats a aquest model estiguin disponibles com més aviat millor a la pàgina web de l’organisme, cosa que permet a aquestes persones practicar per a l’examen.