
ACTAS i AMMFEINA, entitats que treballen per a la inclusió social i laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual o amb problemes de salut mental, han alertat sobre la possibilitat que s’incrementin les taxes de desocupació a l’empresa ordinària d’aquests col·lectius com a conseqüència de la crisi provocada pel coronavirus.
Segons un observatori elaborat per ACTAS i AMMFEINA a través de les respectives entitats associades, un 10,4% dels casos de pèrdua d’ocupació entre l’1 de març i l’1 d’abril de les persones ateses es corresponia a destrucció de l’ocupació i, per tant, a persones que o bé van ser acomiadades o bé no se’ls va renovar el contracte laboral.
A aquestes xifres se’ls hauria de sumar les persones a qui arran d’aquesta situació se’ls han anul·lat pràctiques laborals que havien de desembocar en contractacions o persones amb feines estacionals que ja saben que enguany no podran incorporar-se als seus llocs de treball.
Tota aquesta situació ha creat una situació d’incertesa i por com explica la presidenta d’ACTAS, Montse Cardona que assegura que “les persones que estem atenent ens transmeten la seva por a perdre un lloc de treball que els ha costat molt trobar perquè a sobre preveuen que després d’aquesta crisi, encara tindran menys oportunitats”.
Representants d’ACTAS i AMMFEINA s’han reunit amb membres del Govern català per traslladar-los la seva preocupació i presentar una bateria de propostes encaminades a garantir el manteniment dels llocs de treball a l’empresa ordinària d’aquestes persones.
Dues de les propostes consisteixen en l’aplicació de mesures d’acció positiva en els diferents programes de les polítiques actives d’ocupació i serveis d’orientació, intermediació, acompanyament i suport i el reconeixement del Treball amb Suport (TaS) com un servei especialitzat i amb pressupost específic.
Així, el president d’AMMFEINA, Francisco Villegas, demana al Govern que actuï en consonància amb el paper que han jugat les entitats durant aquests mesos: “Els professionals d’atenció a persones han redoblat esforços per no deixar ningú enrere, fent mans i mànigues, així que ara és el moment que l’Administració actuï en conseqüència i posi tot de la seva part per garantir que les persones amb especials dificultats disposin de les oportunitats i els suports necessaris i adients per mantenir el seu lloc de feina a l’empresa ordinària”.