
La Confederació Espanyola de Famílies de Persones Sordes (Fiapas) ha desenvolupat una innovadora aplicació de realitat augmentada (RA) dirigida al professorat i equips directius de centres educatius. El projecte, realitzat en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esport, i cofinançat per la Fundació ONCE, té com a objectiu garantir la plena accessibilitat a l’alumnat amb discapacitat auditiva.
L’eina, la primera fase de la qual es va completar el 2024, serà compatible amb smartphones i tauletes que utilitzin sistemes Android o Apple. Amb aquesta aplicació, es busca informar i donar suport als professionals educatius per assegurar un entorn escolar inclusiu i adaptat a les necessitats d’aquests estudiants.
L’aplicació ofereix informació detallada sobre les mesures, recursos i productes de suport necessaris per crear espais educatius accessibles. A més, incorpora un model interactiu de realitat augmentada que mostra com hauria de ser un centre educatiu amb les condicions acústiques adequades i amb recursos d’accessibilitat auditiva i comunicativa.
En els pròxims mesos, el projecte entrarà en la seva segona fase de desenvolupament, que afegirà funcionalitats per avaluar i verificar si els espais i recursos compleixen els requisits d’accessibilitat. Aquesta nova funcionalitat inclourà una llista de comprovació que permetrà als usuaris analitzar el nivell de confort auditiu i identificar els ajustaments necessaris. Segons els responsables del projecte, aquesta eina serà clau per “identificar les millores que es precisen i implementar solucions pràctiques i efectives”.
Un cop completada aquesta fase, l’aplicació es difondrà àmpliament i estarà disponible de forma gratuïta per a dispositius mòbils. Aquesta iniciativa marca un pas important cap a una educació més inclusiva i accessible per a tots els estudiants amb discapacitat auditiva.