
La Societat Espanyola de Columna Vertebral (GEER) va ressaltar aquest dimecres la importància de la prevenció de la lesió traumàtica mitjançant diferents campanyes de trànsit, capbussades, accidents esportius i, especialment, sobre lesions a la gent gran.
Així ho va reclamar amb motiu del Dia Mundial del Lesionat Medular, que es commemora el 5 de setembre. La jornada té l’objectiu de promoure una millora en la qualitat de vida de les persones que viuen amb aquest traumatisme, incrementar entre els ciutadans la consciència i el coneixement d’aquest tipus de lesions i aconseguir augmentar i millorar els programes de prevenció d’accidents que afecten. cop a persones més joves.
De fet, els experts en columna mostren la seva preocupació, ja que el major nombre de lesions passa entre les edats de 16 i 30 anys, amb aproximadament el 80% de les lesions al grup de 16 a 45 anys. Els pacients amb aquest traumatisme pateixen conseqüències físiques i psicològiques importants, i en lesions medul·lars completes, l’esperança de vida es pot reduir en 10 a 30 anys, segons dades de l’Hospital Nacional de Paraplègics de Toledo, centre de referència nacional que ha atès més de 14.000 persones afectades.
Les principals causes que el provoquen són els accidents de trànsit, impactes per caigudes des d’alçada (a la llar, a la feina, o en activitats recreatives), així com tumors i infeccions o malalties neurològiques degeneratives.
S’estima que la incidència de noves lesions medul·lars traumàtiques a Espanya és de prop de 12 a 20 casos per milió d’habitants per any, és a dir, que es produeixen entre 500 i 1000 casos anuals nous.
“A Espanya, els accidents de trànsit són històricament la causa principal de les lesions medul·lars, especialment entre els adults joves. Tot i això, amb l’envelliment de la població i les millores en la seguretat viària, les caigudes, particularment entre persones grans, estan guanyant terreny com una causa important”, va explicar el doctor Rafael Llombart, especialista en Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia a la Clínica Universitat de Navarra i membre del Comitè de Comunicació del GEER.
150.000 persones
Segons l’INE, a la seva Enquesta de Discapacitat, Autonomia Personal i Situacions de Dependència del 2022, gairebé 150.000 persones viuen amb aquesta malaltia en centres i residències, una dada que pràcticament s’ha quintuplicat respecte a fa una dècada. “L’augment significatiu en les xifres podria estar relacionat amb millores en la supervivència i el diagnòstic, així com amb l’ampliació de les definicions utilitzades per comptabilitzar les lesions medul·lars, incloent-hi condicions no traumàtiques”, va detallar l’especialista.
Els experts en columna recorden que els pacients amb lesió medul·lar poden arribar a patir importants conseqüències físiques i psicològiques. Per això, la Societat Espanyola de Columna Vertebral aprofita la celebració d’aquesta data per mostrar la seva preocupació i fer una crida important a la societat “per augmentar la conscienciació sobre la prevenció d’aquestes lesions, moltes de les quals són evitables mitjançant pràctiques segures i responsables. Aquest dia és una oportunitat per recordar que darrere de cada lesió medul·lar hi ha una persona que mereix el nostre suport i dedicació. Junts, podem treballar per un futur en què les barreres físiques i socials per a les persones amb lesió medul·lar es redueixin significativament, promovent una millor qualitat de vida per a tots”, va emfatitzar el doctor.
Els especialistes de columna insisteixen igualment en la prevenció d’aquestes lesions a platges i piscines, uns traumatismes que es poden evitar. S’estima que el 85% dels accidents de busseig tenen lloc principalment entre el maig i el setembre, i que els homes són les principals víctimes d’aquests accidents, especialment els menors de 35 anys.

