Dimecres, 30 abril 2025
IniciDRETS i JUSTÍCIAEl Síndic denuncia la discriminació a unes professores sordsignants a les que...

El Síndic denuncia la discriminació a unes professores sordsignants a les que van denegar l’intèrpret en llengua de signes

Demana al Departament d'Educació que garanteixi el dret a treballar en igualtat de condicions de les persones amb discapacitat

la utilització de la llengua de signes és un dret de les persones sordsignants
Persones comunicant-se en llengua de signes // Foto: Síndic de Greuges

El Síndic de Greuges ha demanat al Departament d’Educació que emprengui les mesures necessàries per garantir el dret de les persones amb discapacitat a la igualtat d’oportunitat en el treball, després d’haver rebut una queixa de professores sordsignants a les que se’ls havia denegat la figura de l’intèrpret de llengua de signes (LS) per poder desenvolupar activitats dins de l’exercici docent. També ha obert una actuació d’ofici per estudiar la implementació de la Llei de llengua de signes en l’àmbit educatiu.

A mitjan març, el Síndic va rebre una queixa de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) en la qual es plantejava, entre d’altres, la situació en què es troben professores sordsignants que imparteixen formació en llengua de signes (LS) en dos centres públics, a les quals no s’ha facilitat cap intèrpret d’LS per poder participar a les reunions amb companys de feina, al claustre o per poder desenvolupar les tutories corresponents amb l’alumnat oïdor.

Fins ara la feina d’interpretació l’ha anat fent el CREDA, els serveis de suport als centres educatius en l’adequació a les necessitats especials de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació. Enguany, però, en fer la petició d’aquest servei, els dos centres educatius van rebre la resposta que, per indicació del Departament d’Educació, se’ls denegava la sol·licitud al·legant que el servei no estava pensat per cobrir les necessitats que plantejaven, ja que els criteris que s’han de complir per poder concedir un intèrpret són: activitats extraordinàries (xerrades o visites) de l’alumnat fora del centre, reunions fora del centre, activitats de formació o altres activitats organitzades pel CREDA. I en cap cas es preveu l’exercici docent.

El Síndic recorda que l’article 14 de la Constitució protegeix contra qualsevol discriminació per raó de discapacitat i que l’ordenament jurídic estableix diferents mesures per procurar la igualtat d’oportunitats i la integració social i professional de les persones amb discapacitat, i que els poders públics estan obligats a dur a terme una política d’integració d’aquestes persones.

A més, la Convenció de l’ONU sobre els drets de les persones amb discapacitat reconeix el dret de les persones amb discapacitat a treballar, en condicions d’igualtat amb les altres, i la Llei general dels drets de les persones amb discapacitat (Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre) estableix que les persones amb discapacitat en edat laboral tenen dret a rebre suport per a l’activitat professional.

Per tot plegat, el Síndic també demana al Departament que atengui de manera immediata les instàncies presentades per la Federació de Persones Sordes de Catalunya i li recorda el deure de donar resposta als ciutadans.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.