Dissabte, 24 maig 2025
IniciEl servei de trens d’alta velocitat i baix cost OUIGO aposta per...

El servei de trens d’alta velocitat i baix cost OUIGO aposta per l’accessibilitat perquè tothom pugui viatjar

La companyia francesa va començar a operar a Espanya el passat mes de maig per fer la competència a Renfe

ouigo accessibilitat trens alta velocitat
Els trens compten amb seients i espais reservats per a viatgers amb cadira de rodes // Foto: Ouigo

OUIGO, el servei francès de trens d’alta velocitat i baix cost que va començar a operar a Espanya el passat mes de maig, vol que els seus trens es converteixin en el mitjà de transport per a tothom que vulgui viatjar. Per aquest motiu tant a França com a Espanya, treballen constantment per fer accessibles els seus trens a totes les persones. Des del recorregut de compra, passant per la formació de sensibilització sobre la discapacitat que realitzen al seu personal o la senyalètica en els trens.

A Espanya, compten amb un conveni amb Adif, per al qual el personal de “Adif Acerca” en les estacions puguin prestar assistència a viatgers en cadira de rodes (plegables o no), viatgers amb dificultat de  desplaçament i amb necessitat de la cadira de rodes de trànsit, viatgers amb discapacitat visual i / o auditiva o viatgers amb discapacitat intel·lectual o dificultat de comprensió. També a viatgers amb mobilitat reduïda amb necessitat d’assistència, regulat per la legislació vigent, entre els quals s’inclouen persones amb un carret de nadó, dones embarassades i gent gran.

Totes aquestes persones poden sol·licitar el seu servei d’assistència a l’estació i compten amb accés prioritari a l’embarcament. Per sol·licitar el servei d’assistència és necessari fer-ho durant el moment de la compra del bitllet a través de la seva web, fins a 48 hores abans de la sortida del tren. El dia del viatge, demanen que s’arribi a punt de trobada amb Adif de l’estació amb una hora d’antelació o, al menys, amb 30 minuts previ a la sortida de l’tren perquè la prestació del servei sigui l’adequada.

- PUBLICITAT -

Des d’Adif, a més, s’està incrementant de mica en mica la recuperació de la mobilitat i la liberalització ferroviària el servei ‘Adif Acerca’ a les estacions, passant de les quinze actuals fins a un total de 69 estacions en les que aquest servei es pot sol·licitar amb tan sols mitja hora d’antelació. El servei ‘Adif Acerca’ es presta a passatgers de totes les empreses ferroviàries en un total de 141 estacions.

Si per algun casual no es pogués sol·licitar el servei d’assistència 48 hores abans, la companyia es compromet a fer tot el raonablement possible per a prestar l’assistència necessària. Un cas especial és el de l’estació de Tarragona, on s’ha de sol·licitar l’assistència almenys amb 3 hores d’antelació, ja que aquesta estació és permanent no immediata. Si és a Madrid-Atocha, Saragossa-Delícies o Barcelona-Sants, caldrà adreçar-se al Centre d’Assistències PMR de l’estació per sol·licitar

el servei amb, al menys, 30 minuts d’antelació a la sortida del tren. Sempre que el personal d’Adif hagi d’assistir de manera simultània a diversos passatgers, la prioritat es fixa d’acord al tipus de discapacitat i per data de sol·licitud d’assistència.

L’accessibilitat dels trens i els serveis

En trens de OUIGO, compten amb seients reservats per a viatgers amb cadira de rodes que es troben en els cotxes 1 (en unitat simple) i 9 (en unitat múltiple), tots dos a la “Alçada Terra “. Estan adaptats perfectament per a persones amb discapacitat i / o mobilitat reduïda, tant si volen viatjar a la seva cadira de rodes, com si prefereixen plegar-la i gaudir del viatge en els seients XL. Aquests seients estan envoltats de seients XL i l’acompanyant d’una persona en cadira de rodes pot fer ús d’aquests sense necessitat de pagar un preu superior, ja que OUIGO garanteix que tots dos viatgin el més a prop possible. Els gossos guia, gossos d’assistència i animals de suport viatgen gratis, i s’han de portar esteses als peus o a la banda del viatger. Han d’estar degudament acreditats com a gossos d’assistència i han de tenir la documentació en regla.

Si es viatja en cadira de rodes plegables, cal tenir en compte que les dimensions màximes permeses a bord per a les cadires de rodes, tant manuals com amb motor elèctric, i les Scooter són: amplada 700 mm, profunditat 1.300 mm i alçada 1.400 mm (d’acord amb el Reial Decret 1544/2007 i R.D. 537/2019).

En relació als banys, els lavabos dels cotxes 1 i 9, on es troben les places de viatge adaptades (Places H), estan preparats en espai i senyalització per als viatgers amb discapacitat i viatgers amb mobilitat reduïda i estan en el mateix nivell que les places H.

Els trens OUIGO són accessibles segons normativa i estan adaptats perquè tots els viatgers que tinguin algun tipus de discapacitat puguin gaudir dels mateixos serveis que es proporcionen a la resta. En primer lloc, les places adaptades per a persones amb mobilitat reduïda i els banys tenen al seu abast un botó que els mantindrà en contacte permanent amb la Tripulació de Servei. A més, a les portes dels lavabos hi ha uns cartells en llengua braille que identifiquen clarament la seva situació.

D’altra banda, OUIGO disposa d’un Sistema d’Informació al Viatger Embarcat (SIVE) que posa a disposició de tots els passatgers la informació i avisos que hagin de rebre mitjançant pantalles. La seva senyalètica està en braille per atendre les necessitats de les persones amb discapacitat visual a l’igual que el seu sistema d’anuncis per megafonia estan recolzats per missatges escrits per respondre a les necessitats dels viatgers amb discapacitat auditiva.

Durant el viatge, s’avisa de la possibilitat de gaudir del seu OUIBar per megafonia i pantalles. Si es viatja en cadira de rodes (Plaça H) i no és possible desplaçar-se fins allà, els tripulants lo oferiran al passatger la possibilitat de portar-li alguna cosa del bar i també es pot sol·licitar al seu Servei de Tripulació a través del botó d’avís que tenen totes les places adaptades. ells prendran nota de tot i el portaran a l’assentament.

Finalment, un cop finalitzat el trajecte, l’assistent de mobilitat d’Adif Acerca es posarà en contacte a través de telèfon mòbil per concretar els detalls de l’assistència a realitzar durant la baixada del tren. De la mateixa manera que durant l’embarcament, sempre que s’hagi de assistir de manera simultània a diversos passatgers, la prioritat es fixarà d’acord a el tipus de discapacitat i per data de sol·licitud d’assistència.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.