Dimarts, 26 octubre 2021
IniciAccessibilitat UniversalEl servei de trens d’alta velocitat i baix cost OUIGO aposta per...

El servei de trens d’alta velocitat i baix cost OUIGO aposta per l’accessibilitat perquè tothom pugui viatjar

La companyia francesa va començar a operar a Espanya el passat mes de maig per fer la competència a Renfe

ouigo accessibilitat trens alta velocitat
Els trens compten amb seients i espais reservats per a viatgers amb cadira de rodes // Foto: Ouigo

OUIGO, el servei francès de trens d’alta velocitat i baix cost que va començar a operar a Espanya el passat mes de maig, vol que els seus trens es converteixin en el mitjà de transport per a tothom que vulgui viatjar. Per aquest motiu tant a França com a Espanya, treballen constantment per fer accessibles els seus trens a totes les persones. Des del recorregut de compra, passant per la formació de sensibilització sobre la discapacitat que realitzen al seu personal o la senyalètica en els trens.

A Espanya, compten amb un conveni amb Adif, per al qual el personal de “Adif Acerca” en les estacions puguin prestar assistència a viatgers en cadira de rodes (plegables o no), viatgers amb dificultat de  desplaçament i amb necessitat de la cadira de rodes de trànsit, viatgers amb discapacitat visual i / o auditiva o viatgers amb discapacitat intel·lectual o dificultat de comprensió. També a viatgers amb mobilitat reduïda amb necessitat d’assistència, regulat per la legislació vigent, entre els quals s’inclouen persones amb un carret de nadó, dones embarassades i gent gran.

Totes aquestes persones poden sol·licitar el seu servei d’assistència a l’estació i compten amb accés prioritari a l’embarcament. Per sol·licitar el servei d’assistència és necessari fer-ho durant el moment de la compra del bitllet a través de la seva web, fins a 48 hores abans de la sortida del tren. El dia del viatge, demanen que s’arribi a punt de trobada amb Adif de l’estació amb una hora d’antelació o, al menys, amb 30 minuts previ a la sortida de l’tren perquè la prestació del servei sigui l’adequada.

Des d’Adif, a més, s’està incrementant de mica en mica la recuperació de la mobilitat i la liberalització ferroviària el servei ‘Adif Acerca’ a les estacions, passant de les quinze actuals fins a un total de 69 estacions en les que aquest servei es pot sol·licitar amb tan sols mitja hora d’antelació. El servei ‘Adif Acerca’ es presta a passatgers de totes les empreses ferroviàries en un total de 141 estacions.

Si per algun casual no es pogués sol·licitar el servei d’assistència 48 hores abans, la companyia es compromet a fer tot el raonablement possible per a prestar l’assistència necessària. Un cas especial és el de l’estació de Tarragona, on s’ha de sol·licitar l’assistència almenys amb 3 hores d’antelació, ja que aquesta estació és permanent no immediata. Si és a Madrid-Atocha, Saragossa-Delícies o Barcelona-Sants, caldrà adreçar-se al Centre d’Assistències PMR de l’estació per sol·licitar

el servei amb, al menys, 30 minuts d’antelació a la sortida del tren. Sempre que el personal d’Adif hagi d’assistir de manera simultània a diversos passatgers, la prioritat es fixa d’acord al tipus de discapacitat i per data de sol·licitud d’assistència.

L’accessibilitat dels trens i els serveis

En trens de OUIGO, compten amb seients reservats per a viatgers amb cadira de rodes que es troben en els cotxes 1 (en unitat simple) i 9 (en unitat múltiple), tots dos a la “Alçada Terra “. Estan adaptats perfectament per a persones amb discapacitat i / o mobilitat reduïda, tant si volen viatjar a la seva cadira de rodes, com si prefereixen plegar-la i gaudir del viatge en els seients XL. Aquests seients estan envoltats de seients XL i l’acompanyant d’una persona en cadira de rodes pot fer ús d’aquests sense necessitat de pagar un preu superior, ja que OUIGO garanteix que tots dos viatgin el més a prop possible. Els gossos guia, gossos d’assistència i animals de suport viatgen gratis, i s’han de portar esteses als peus o a la banda del viatger. Han d’estar degudament acreditats com a gossos d’assistència i han de tenir la documentació en regla.

Si es viatja en cadira de rodes plegables, cal tenir en compte que les dimensions màximes permeses a bord per a les cadires de rodes, tant manuals com amb motor elèctric, i les Scooter són: amplada 700 mm, profunditat 1.300 mm i alçada 1.400 mm (d’acord amb el Reial Decret 1544/2007 i R.D. 537/2019).

En relació als banys, els lavabos dels cotxes 1 i 9, on es troben les places de viatge adaptades (Places H), estan preparats en espai i senyalització per als viatgers amb discapacitat i viatgers amb mobilitat reduïda i estan en el mateix nivell que les places H.

Els trens OUIGO són accessibles segons normativa i estan adaptats perquè tots els viatgers que tinguin algun tipus de discapacitat puguin gaudir dels mateixos serveis que es proporcionen a la resta. En primer lloc, les places adaptades per a persones amb mobilitat reduïda i els banys tenen al seu abast un botó que els mantindrà en contacte permanent amb la Tripulació de Servei. A més, a les portes dels lavabos hi ha uns cartells en llengua braille que identifiquen clarament la seva situació.

D’altra banda, OUIGO disposa d’un Sistema d’Informació al Viatger Embarcat (SIVE) que posa a disposició de tots els passatgers la informació i avisos que hagin de rebre mitjançant pantalles. La seva senyalètica està en braille per atendre les necessitats de les persones amb discapacitat visual a l’igual que el seu sistema d’anuncis per megafonia estan recolzats per missatges escrits per respondre a les necessitats dels viatgers amb discapacitat auditiva.

Durant el viatge, s’avisa de la possibilitat de gaudir del seu OUIBar per megafonia i pantalles. Si es viatja en cadira de rodes (Plaça H) i no és possible desplaçar-se fins allà, els tripulants lo oferiran al passatger la possibilitat de portar-li alguna cosa del bar i també es pot sol·licitar al seu Servei de Tripulació a través del botó d’avís que tenen totes les places adaptades. ells prendran nota de tot i el portaran a l’assentament.

Finalment, un cop finalitzat el trajecte, l’assistent de mobilitat d’Adif Acerca es posarà en contacte a través de telèfon mòbil per concretar els detalls de l’assistència a realitzar durant la baixada del tren. De la mateixa manera que durant l’embarcament, sempre que s’hagi de assistir de manera simultània a diversos passatgers, la prioritat es fixarà d’acord a el tipus de discapacitat i per data de sol·licitud d’assistència.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de les últimes notícies del món de la diversitat funcional a Catalunya

Fes-te subscriptor Premium

Si vols tenir accés a totes les notícies publicades al Diari, l'agenda del sector, i informació sobre subvencions, ajudes, convocatòries, recursos i moltes més coses, subscriu-te a la Newsletter Premium

Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES