El servei d’Assistència Personal millora la qualitat de vida de les persones amb discapacitat

ECOM presenta les conclusions d’un estudi al Congrés Inclusió.cat

assitència personal millora vida persones discapacitat
Els usuaris d’aquest servei han mostrat una millora en la seva qualitat de vida // Foto: Grup MIFAS

ECOM va fer públiques la setmana passada en el marc del Congrés Inclusió.cat les conclusions de l’estudi de l’impacte de l’assistència personal en les persones amb discapacitat física que ha dut a terme després de més d’una dècada gestionant una experiència pilot, que va ser impulsada conjuntament amb la Generalitat de Catalunya el 2007.

L’objecte d’aquest estudi, promogut també en col·laboració amb el departament de Treball, Afers Socials i Famílies, ha estat trobar evidència sobre l’impacte del servei en la vida de les persones per, tenint en compte les conclusions extretes, seguir impulsant el desplegament de l’assistència personal a Catalunya.

BANER_300X250

“El servei d’assistència personal millora la qualitat de vida de les persones usuàries?”, ha estat la pregunta marc d’aquest estudi, que ha analitzat l’assistència personal en quatre dimensions: vida independent, autodeterminació, satisfacció amb un mateixa, i càrrega i estrés familiar.

L’estudi s’ha dut a terme amb la col·laboració de Marc Satorras, professional que compta amb més de 15 anys d’experiència en consultoria en l’àmbit de la salut i el sector social.

Entre les principals conclusions de l’estudi destaca que els usuaris del servei han presentat un millor desenvolupament personal en autodeterminació, responsabilitat i autogovern, així com un increment d’independència i participació i inclusió a la vida comunitària, juntament amb una millora de l’autoestima i de benestar emocional, en reduir-se els sentiments d’inferioritat i d’èsser una càrrega per al seu entorn.

Segons l’estudi l’assistència personal implica llibertat, independència i capacitat d’improvisació per part de les persones amb discapacitat física, així com un canvi de rol de les persones amb discapacitat que assumeixen la responsabilitat de la seva pròpia vida i no esdevenen beneficiàries de decisions que prenen altres persones o serveis. Alhora també implica un canvi de rol del professional que presta l’atenció que passa a ser un facilitador del projecte de vida de “l’altre”. En l’assistència personal és la persona amb discapacitat qui decideix quan, com i en quines activitats de la seva vida farà ús d’aquest suport. I l’assistent personal és el professional que li presta el suport que necessita per realitzar les activitats que faria en absència de limitacions funcionals, i que li facilita gaudir del màxim nivell d’autonomia en el desenvolupament del seu projecte de vida i li facilita l’exercici de l’autodeterminació.

L’assistència personal és un servei integral que pot contemplar accions relacionades amb la higiene personal, l’alimentació, les relacions socials, la família, l’educació, la formació, el treball, la participació ciutadana, el lleure o d’altres.

ECOM considera que Catalunya ha fet un primer pas per garantir l’assistència personal a les persones amb discapacitat física i sordceguesa a Catalunya però creu que encara cal seguir treballant per garantir el ple dret a la vida independent a totes les persones.

per garantir l’assistència personal a les persones amb discapacitat física i sordceguesa a Catalunya però creu que encara cal seguir treballant per garantir el ple dret a la vida independent a totes les persones.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*