
El passat 8 de maig, el Comitè d’Accessibilitat Universal de TMB es va reunir per analitzar a fons l’impacte del Decret 209/2023, que desenvolupa el nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Aquesta normativa, en vigor des del 3 de març, estableix els requisits d’accessibilitat universal aplicables a tots els àmbits del transport amb un objectiu clar: garantir l’autonomia personal, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació per a tothom.
Durant la sessió, Jordi Oliva, responsable Tècnic de l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, va ser l’encarregat d’exposar l’abast normatiu, tècnic, social i econòmic del nou codi. Oliva va destacar que la nova normativa respon a tres grans reptes clau: millorar les condicions d’accessibilitat en les noves actuacions, incloent estacions, vehicles o serveis digitals; impulsar la transformació progressiva de l’entorn existent mitjançant intervencions planificades i ajustos raonables; i, finalment, regular l’accessibilitat dels continguts i serveis, posant una atenció especial en els aspectes comunicatius per assegurar que la informació i l’atenció a l’usuari siguin plenament inclusives.
Posteriorment, l’equip tècnic d’Accessibilitat Universal de TMB va presentar un document preliminar que analitza l’impacte del nou codi en cada grup operatiu de l’empresa. Aquest document és fonamental, ja que identifica els requisits normatius aplicables amb la finalitat de proposar un pla d’acció per garantir el compliment progressiu de la normativa. Aquesta implementació es coordinarà amb el futur Pla d’Implantació de l’Accessibilitat que TMB haurà d’elaborar com a operador de transport durant el pròxim any.
El Comitè d’Accessibilitat Universal de TMB està presidit pel conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i està format per 15 responsables dels grups operatius de les principals àrees funcionals de TMB en matèria d’accessibilitat. Aquests inclouen: Vehicles Bus, Manteniment Bus, Infoaccessibilitat Bus, Gestió operativa de Bus, Parades de Bus, Vehicles Metro, Manteniment d’estacions, Infoaccessibilitat Metro, Gestió operativa de Metro, Infraestructures, Ascensors i escales mecàniques, Gestió de la diversitat, Formació, Transformació digital, Accessibilitat Universal i Senyalització Corporativa. A més, el comitè compta amb el suport de representants de quatre àrees satèl·lit que aporten suport tècnic i estratègic: Assessoria Jurídica, Tecnologia, Innovació i Experiència de Client.