
El Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports rebaixarà del 33 al 25% el grau de discapacitat oficialment reconegut exigible per accedir a les ajudes a l’estudi per necessitats educatives especials (NEE) derivades de discapacitat.
Així ve recollit en el projecte de reial decret pel qual s’estableixen els llindars de renda i patrimoni familiar, a més de les quanties de les beques i ajuts a l’estudi per al curs 2024-2025, que es tramita en aquests moments i es troba a fase d’observacions i suggeriments dels operadors educatius.
Educació recull així una de les propostes del Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (Cermi) que reclamava aquesta mesura de flexibilització dels requisits d’accés perquè no quedessin fora d’aquestes ajudes a l’estudi determinada part de l’alumnat amb discapacitat.
Reconeixent aquest avenç, el Cermi ha plantejat com a essencials altres mesures de millora com que a banda del grau de discapacitat, ara del 25%, s’estableixi també com a via d’accés que l’alumne tingui declarada necessitat educativa especial derivada de discapacitat.
De la mateixa manera, el Cermi demana que les ajudes a l’estudi i els subsidis per a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu derivada de discapacitat abastin també el primer cicle d’Educació Infantil, ara exclòs, ja que ampliar-los és essencial atès que és, precisament, a els primers anys de vida quan es requereixen suports de més intensitat, cosa que comporta més sobrecost i despeses.
El Cermi fonamenta aquesta sèrie de propostes de millora del règim de beques i ajuts a l’estudi en el cas de l’alumnat amb discapacitat, en la major exclusió educativa a què està exposat aquesta part de l’estudiantat.
Pel que fa al règim general de beques, el Cermi propugna que l’increment previst de les quanties de les beques, en cas d’aquest tipus d’alumnat, s’estengui a tots els estudiants amb discapacitat, des del 33% i no es restringeixi, com passa ara, als del 65% o més, ja que això deixa fora el gruix de les persones amb discapacitat que segueixen estudis, que tenen majoritàriament graus de discapacitat inferiors a aquest límit.
El Cermi espera d’Educació que tingui present veritablement l’alumnat amb discapacitat en la política de beques i ajudes a l’estudi i porti aquesta consideració al reial decret regulador amb mesures de reforç com les plantejades, que minoren el desavantatge objectiu amb què parteix aquest estudiantat.