Dilluns, 20 maig 2024
spot_img
IniciINCLUSIÓ SOCIALEl Defensor del Poble demana acabar amb l’exclusió finançera dels col·lectius més...

El Defensor del Poble demana acabar amb l’exclusió finançera dels col·lectius més vulnerables

Ángel Gabilondo va registrar aquest dijous al Congrés l’informe  'Reptes de la inclusió financera: serveis bancaris i persones vulnerables'

defensor del poble contra l'exclusió finançera
Ángel Gabilondo en un compareixença al Congrés // Foto: Congrés

El Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, va registrar aquest dijous al Congrés l’informe ‘Reptes de la inclusió financera: serveis bancaris i persones vulnerables’, que analitza els factors i les barreres que suposen riscos d’exclusió financera per a alguns col·lectius i planteja recomanacions a les administracions ia les patronals bancàries, a més que els tràmits a pobles petits siguin declarats “serveis econòmics d’interès general”.

L’oficina de Gabilondo va justificar en una nota que les queixes rebudes a la institució sobre aquest assumpte en l’última dècada (3.475) reflecteixen que “operacions quotidianes i necessàries per al desenvolupament d’una vida normalitzada com obrir un compte corrent, obtenir diners en efectiu o fer una transferència, es converteixen de vegades per certs col·lectius en tasca no exempta de dificultat”.

“Malgrat que l’activitat bancària és un servei bàsic -potenciat per l’increment dels pagaments per mitjans digitals- el model vigent d’atenció al client ha de ser optimitzat per presentar llacunes que afecten, sobretot, els usuaris més vulnerables” , va protestar Gabilondo.

Per elaborar les conclusions i les recomanacions d’aquest informe, el Defensor del Poble ha realitzat un diagnòstic des de diferents enfocaments -regulació, projectes legislatius, iniciatives d’autoregulació del sector bancari- i ha examinat l’operativitat de l’atenció bancària i l’accés a efectiu, servei proporcionat a les persones amb necessitats especials, els comptes de pagament bàsics, i la situació de la formació financera i per adaptar els canvis tecnològics de la població.

Així, ha identificat que els sectors de la població amb més risc d’exclusió financera són les persones grans – “per les barreres que afronten per cobrar la pensió en xec o en metàl·lic, les comissions associades al manteniment dels seus comptes, l’eliminació dels pagaments per caixa a oficines, la desaparició de les llibretes d’estalvi, les dificultats per ser atesos presencialment i la reducció de serveis en algunes entitats”-; les persones estrangeres –“per les dificultats per obrir i mantenir comptes bancaris”-; els habitants del món rural i l’Espanya buida – “per l’imparable tancament de sucursals bancàries”-; les persones amb discapacitat – “pels obstacles arquitectònics a les sucursals i per altres problemes vinculats a l’accessibilitat universal”-, i col·lectius vulnerables afectats per la bretxa digital.

RECOMANACIONS

L’informe conté 32 recomanacions adreçades a la Secretaria d’Estat d’Economia i Suport a l’Empresa, al Banc d’Espanya, a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC), al Servei Executiu de la Comissió de Prevenció del Blanqueig de Capitals i Infraccions Monetàries (Sepblac) ia la Societat Correus i Telègrafs.

La institució proposa “que es declarin serveis econòmics d’interès general determinats serveis bancaris, com l’obertura de comptes corrents i comptes de pagament bàsics -compte obert en una entitat de crèdit que permet al titular el dipòsit de fons, la retirada d’efectiu i operacions de pagament a la Unió Europea, i que no es pot condicionar a la contractació d’altres serveis addicionals-, la realització de moviments bancaris i la retirada d’efectiu”.

Pel que fa a la desaparició gradual d’oficines bancàries en nuclis rurals ia l’Espanya menys poblada, el Defensor va considerar que “el procés de tancament de l’última sucursal o de l’últim caixer d’una població requereix una anàlisi rigorosa d’impacte i de la proposició d’alternatives per evitar que els ciutadans quedin desatesos sense poder fer ús de serveis bancaris”.

En aquesta línia, també ha aconsellat “assegurar que el desplegament de la xarxa d’oficines amb assistència presencial i caixers salvaguardi la competència entre les entitats, fomentant models de gestió multimarca allà on la concurrència dels operadors econòmics no la garanteixi” i crear un grup de treballo amb Correus per veure la viabilitat que aquest organisme públic presti serveis addicionals per compte de les entitats bancàries, i la possibilitat de reproduir aquest model d’agència amb altres entitats amb característiques i nivells d’implantació territorial similars.

Pel que fa a comptes de pagament bàsics, la institució ha detectat que, “tot i que la normativa estableix que el seu accés constitueix un dret universal, no arriben a tots aquells que els necessiten”. Per això, ha formulat diverses recomanacions per millorar la seva publicitat entre els col·lectius vulnerables i establir un procés més àgil de reclamació davant la denegació d’aquest tipus de comptes. Així mateix, ha sol·licitat la modificació de la regulació de transparència i protecció del client de serveis bancaris perquè s’apliqui un règim sancionador específic.

PROTECCIÓ DE CLIENTS

Per a la institució també “cal actualització, les possibilitats d’obtenir una resolució favorable que resulti obligatòria per a les entitats són molt limitades i s’acoten als casos en què aquestes entitats comptin amb un defensor del client”.

“A això s’uneix el fet que, encara que el Banc d’Espanya apreciï mala praxi o lesió de drets dels interessats, la seva resolució no té força executiva, cosa que aboca els perjudicats a la presentació de demandes davant dels tribunals competents, una via que resulta lenta i costosa”, va prosseguir l?oficina de Gabilondo.

Per això, ha recomanat “reforçar el Banc d’Espanya per mitjà de disposicions legislatives perquè adquireixi més autoritat en defensa dels usuaris de serveis financers, i pugui, entre altres coses, monitoritzar la qualitat, capacitat i l’impacte de l’atenció en els diferents col·lectius objecte d’exclusió financera”.

S’apunta també a l’Informe que l’Autoritat de Protecció del Client Financer, l’estatut del qual està actualment discutint-se a les Corts Generals, tingui “un paper reforçat, resolutiu i complementari amb el del Banc d’Espanya”.

El Defensor també ha assenyalat “la importància de desenvolupar plans d’educació financera” i ha recomanat al Govern que inclogui al Pla Estatal d’Educació Financera 2022-2025 i als plans posteriors que s’aprovin, “apartats i estratègies específics dirigits a la gent gran, col·lectius afectats per la bretxa digital, per la despoblació del medi rural i així com a altres col·lectius vulnerables”.

La institució ha destacat, així mateix, que la tasca de “prevenir i superar els factors que condueixen a l’exclusió financera no només correspon als poders públics, sinó que les mateixes entitats bancàries tenen en aquest àmbit un paper molt rellevant”. És per això que s’ha elaborat també, amb caràcter complementari, vuit propostes adreçades a les entitats bancàries, que faran arribar a les tres patronals del sector (AEB, CECA i UNACC).

Així es proposa, entre altres mesures, “reforçar entre les plantilles el coneixement de la legislació d’igualtat de tracte i contra la discriminació; enfortir els procediments de gestió interns per evitar la denegació verbal de sol·licituds d’obertura de comptes de pagament bàsics i que l’acreditació documental resulti exorbitant”.

En aquesta línia, el Defensor va fer una crida a “incorporar l’oferiment de comptes de pagament bàsics com una mesura alternativa per a persones en dificultats financeres, o promoure el desenvolupament d’eines digitals basades en principis de màxima inclusió i accessibilitat, prestant especial atenció a la usabilitat, especialment per a les persones amb menys capacitació en aquest tipus d’instruments”.

- PUBLICITAT -

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Skip to content