
L’Assemblea General del Comitè Paralímpic Espanyol (CPE) ha donat el vistiplau al document ‘Llenguatge inclusiu sobre discapacitat a l’esport’, amb el qual pretén fer unes recomanacions sobre l’ús de la terminologia en el camp de l’esport de persones amb discapacitat i/o esport paralímpic.
El document, que està disponible a la web del CPE, té com a objectiu aportar recomanacions i consells sobre l’ús d’uns termes o d’altres, d’una manera senzilla i directa, amb vocació que sigui útil per als usuaris de la llengua espanyola.
Tant les recomanacions com les argumentacions incloses en aquest document suposen un desenvolupament de les ja incloses al capítol de terminologia del Llibre Blanc de l’Esport de Persones amb Discapacitat a Espanya, editat pel CERMI, el CPE i la Fundació ONCE.
Entre les principals recomanacions destaca l’ús del terme ‘persones amb discapacitat’, com a terme consagrat a la Convenció de Nacions Unides, a la legislació espanyola i europea i defensat pel moviment associatiu de la discapacitat a Espanya, mentre que es desaconsella la utilització de certs eufemismes que s’han estès en els darrers temps (‘diversitat funcional‘, ‘altres capacitats’ o ‘capacitats diferents’), així com altres ja plenament superats com a ‘minusvàlids’, ‘disminuïts’ o ‘deficients’.
I en l’àmbit més esportiu, el document del CPE desaconsella l’ús de termes força estesos com ‘esport adaptat’, ‘paraesport’ i els seus derivats i proposa la utilització d”esport de persones amb discapacitat’, ‘esport paralímpic’, ‘esportista amb discapacitat’ o ‘esportista paralímpic’.