
Les persones usuàries del Servei d’Assistència Personal d’ECOM han elaborat una guia pràctica d’autogestió que pretén ser una eina pràctica per a futures persones usuàries del servei així com un model de referència per a entitats que vulguin iniciar-se en la gestió d’aquest tipus de servei.
Aquesta publicació, que recull l’experiència acumulada al llarg de 13 anys pels usuaris d’aquest servei a ECOM, arriba en un moment clau per a l’assistència personal a Catalunya, donat que actualment el Govern català està treballant en el Decret que ha de regular la prestació econòmica de l’assistència personal al nostre territori (tot just ara el decret es troba en consulta pública fins el 31 d’octubre), tot recollint les necessitats detectades a partir del projecte pilot d’assistència personal que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha portat a terme amb ECOM des de 2007.
Des de l’entitat esperen que aquesta nova regulació obri la porta a totes aquelles persones que ho vulguin a disposar del nombre d’hores necessàries d’assistència personal per poder a portar a terme un projecte de vida independent, i que ajudi a afavorir un procés de desinstitucionalització de les persones amb discapacitat.
Una guia i un servei de referència
La singularitat del servei d’assistència personal és que situa la persona usuària com a agent actiu en el centre del servei, organització i procés d’atenció, des del reconeixement de la seva singularitat i des del respecte a la seva autonomia personal, és a dir, a les seves decisions, a la seva manera de vida, preferències i desitjos. És la persona usuària qui té el poder decisió sobre com ha de ser l’atenció i com s’ha de prestar, esdevenint així gestora del seu propi servei, una responsabilitat que no totes les persones estan preparades per assumir.
ECOM, conjuntament amb les persones usuàries, hem definit al llarg dels anys un model de cogestió del servei on queda ben definit quin ha de ser el rol de l’entitat i quin el de les persones usuàries per tal que es garanteixin el dret a l’autodeterminació i l’autonomia, en què es basa la filosofia de la Vida Independent, i voldríem que esdevingués un model de referència per a altres entitats.
La guia, que s’ha editat en català i en castellà, està composada per un total de 40 fitxes, i els continguts estan presentats en un format de pregunta i resposta per facilitar al màxim la seva comprensió. I respon tant a definició de conceptes clau com què és la filosofia de vida independent, la cogestió, l’autogestió…, com qüestions més pràctiques de funcionament del servei com quines són les funcions de l’assistent personal, com fer el seguiment de la borsa d’hores, aspectes concernents a la facturació…
La publicació “Principis bàsics de l’Assistència Personal. Guia Pràctica d’Autogestió” es va presentar públicament ahir en un acte virtual en què es va comptar amb la participació de representants de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, institucions que han acompanyat ECOM durant tots aquest anys en l’impuls del servei d’assistència personal.