
La Universitat CEU San Pablo està treballant en el disseny d’una aplicació interactiva basada en models educatius personalitzats, posant la innovació al servei de la inclusió per a nens amb autisme. “El nostre objectiu és facilitar eines que permetin més autonomia i benestar, tant en l’àmbit educatiu com en el social”, explica Cándida Filgueira, responsable del projecte.
L’aplicació, anomenada ‘La Mirada de Harry’, ha estat concebuda per adaptar l’entorn educatiu, familiar i social dels alumnes. Compta amb dues interfícies diferenciades: una per als estudiants i una altra per als professors i pares.
Segons els seus creadors, aquesta eina incorpora alertes emocionals per facilitar la interacció i els reforços educatius, a més d’alertes cognitives per estructurar continguts teòrics i exercicis pràctics. Tot i que està pensada especialment per a alumnes amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), pot ser utilitzada per tota la classe com a eina inclusiva.
El disseny de l’aplicació està orientat a ser un recurs d’intervenció per a nens amb capacitats diverses, oferint suport tant a pares com a mestres per millorar la qualitat educativa.
Prova pilot en escoles especialitzades
En la fase inicial, l”app’ es provarà en un centre educatiu amb alumnes amb TEA, on l’equip psicopedagògic avaluarà la seva funcionalitat i proposarà millores. L’objectiu és prioritzar un disseny individualitzat i adaptat, considerant les competències comunicatives i les necessitats específiques de cada nen. Així, es fomenta la seva autonomia i es redueix la dependència d’altres persones.
L’aplicació està concebuda amb un entorn de treball senzill i sense distraccions, per millorar la concentració dels estudiants. Posteriorment, es buscarà estendre’n l’implementació a altres escoles per continuar avaluant-ne l’efectivitat en diferents entorns acadèmics.
Actualment, el projecte es troba en fase de desenvolupament després d’haver estat premiat en la primera edició dels Premis d’Innovació Educativa IN.
Un projecte amb el suport de famílies i professionals
A més, el desenvolupament de l’aplicació compta amb la col·laboració de famílies i experts del sector educatiu i sanitari, garantint que cada avenç tingui una aplicació pràctica i efectiva.
“El coneixement ha d’estar a l’abast de tothom. No n’hi ha prou amb investigar, cal transformar aquests avenços en canvis reals a la societat”, assenyala Filgueira.
Un altre aspecte clau del projecte és la creació de programes de formació per a docents i professionals de la salut.
“Perquè la inclusió sigui real, és fonamental que els qui acompanyen les persones amb TEA tinguin accés a formació actualitzada i eines eficaces”, destaca la responsable del projecte.
Aquest enfocament busca garantir que les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament rebin una atenció adequada, promovent una educació inclusiva i adaptada a les seves necessitats.