
Dimecres vaig anar a l’esdeveniment de CASBA (Comerç Accessible a Barcelona) i va ser genial. Vaig observar totes les adaptacions que dissenyen els/les estudiants de La Salle per fer els comerços accessibles. Els estudiants van fer un exercici de disseny en pla, amb solucions increïbles. Van demostrar que les seves idees d’accessibilitat són molt necessàries als comerços. Van continuar en part els set principis de disseny universal.
El primer principi és un disseny igualitari. Dissenyaven per a totes les capacitats. Van incloure paviment podo-tàctil que portava al taulell. Van crear espais híbrids amb un ús flexible del comerç acomodant-ne els diferents usos. També van fer servir un ús de l’espai simple i intuïtiu. Van posar ordre als comerços, i en van simplificar l’organització. Van dissenyar per al comerç un ús d’informació fàcilment perceptible. Per exemple, no van fer servir el braille en la senyalètica, però sí que van dissenyar cartells amb colors adequats i un disseny simplificat. Perquè l’espai comercial sigui accessible ha de seguir aquests quatre principis: que sigui adaptable, flexible, híbrid i dinàmic.
No van ser gaire tolerants a les emergències. No van mirar fàcilment l’evacuació per a persones amb diversitat funcional, ni van proposar espais de refugi en cas d’emergència. Aquests principis d’emergència als espais estan molt poc usats per als comerços estudiats que solen ser a planta baixa i petits. Van dissenyar un espai usable amb poc esforç físic, amb portes automàtiques i elevadors. També van tenir en compte un interior adaptat a qualsevol alçada, mida, ia qualsevol capacitat. Van proposar de posar bucle magnètic i van col·locar els productes no gaire alts.
El que jo proposo és que el comerç ha de ser adaptable. Que es pugui reformar amb facilitat per aconseguir accessibilitat, jo proposo que el comerç sigui flexible. Que pugui acollir persones amb múltiples diversitats funcionals. Que l’espai comercial sigui híbrid, que albergi molts tipus de diversitats funcionals, així com usos mixts i diversos. Finalment, jo proposo que els comerços siguin dinàmics. Que els espais es dissenyin per a tothom. Les diversitats no són iguals; i l’accessibilitat és un procés que va canviant. L’espai comercial accessible ha de seguir aquests quatre principis.