L’assistent virtual forma ja part de la nostra vida quotidiana. Alexa o Siri són els noms més coneguts en aquest àmbit. Aquestes eines estan incloses als telèfons mòbils i dispositius domèstics més moderns per facilitar diferents accions a través d’ordres de veu, com fer una trucada, fer una comanda i controlar els llums de l’habitació. A més, són una gran ajuda per a les persones amb discapacitat.
Un assistent virtual és un programa que és capaç de reconèixer la manera de parlar d’una persona gràcies al processament del llenguatge natural i, alhora, executar una sèrie d’accions tecnològiques.
Fins fa pocs anys, aquests assistents semblaven exclusius de la ciència ficció però ràpidament s’han integrat als telèfons mòbils i en aparells domèstics. Així, permeten tota mena d’accions: des de jugar a Pasapalabra o conèixer les notícies del dia fins a guiar durant una recepta o ubicar algú en un lloc.
Gràcies a altres dispositius com altaveus, bombetes o endolls “intel·ligents” (connectats a internet i que es poden comunicar entre si en el que es coneix com a Internet de les coses) també és possible realitzar altres accions com apagar els llums d’una habitació, baixar persianes o encendre una cafetera. Tot a través de la nostra veu.
Aquests assistents de veu tenen algunes limitacions i, en un principi, no poden anar més enllà de les accions per a les quals estan programats… tret que es creï expressament aquesta funció. És possible configurar ordres i accions personalitzades, que reben el nom de ‘skills’. Així és precisament com la Fundació ONCE ha desenvolupat una sèrie de funcions per a Alexa que permeten entrar a la Biblioteca Digital i accedir al catàleg de llibres.
Tres grans assistents virtuals
Cada companyia tecnològica ha dissenyat diferents assistents virtuals que s’integren amb el propi ecosistema de dispositius. Karina Ramírez, consultora en accessibilitat al Centre de Tiflotecnologia i Innovació de l’ONCE, assenyala que tots aquests assistents vénen a realitzar el mateix tipus d’accions i que la diferència entre ells es troba a la marca de dispositius que usem o que ja hàgim adquirit , com pot ser un mòbil Android o un altaveu d’Amazon.
Segons l’ONCE, entre les opcions més utilitzades a Espanya hi ha Siri: l’assistent virtual d’Apple i que ve instal·lat per defecte en mòbils iPhone, tauletes iPad, rellotges Apple Watch, ordinadors Mac o altaveus Homepod. Només Siri pot realitzar algunes ordres en dispositius iPhone, com és canviar la brillantor de la pantalla o utilitzar-lo quan el telèfon està bloquejat. L’ordre per activar-la és “Hey Siri”.
Per part seva, Alexa és l’assistent virtual d’Amazon i es troba en dispositius com els altaveus Echo, les pantalles Echo Show i dispositius de streaming com Amazon Fire TV Stick. També es pot instal·lar en dispositius Android, però cal tenir en compte que no està activada per defecte. La seva frase d’activació és simplement “Alexa”.
Així mateix, Google Assistant és l’assistent virtual de Google i està instal·lat per defecte en telèfons Android, encara que també es pot instal·lar en dispositius Apple. Igualment, es pot trobar en altaveus de la companyia com Google Nest, pantalles Google Nest Hub o algunes televisions de marques com Sony o Panasonic. La vostra frase d’activació és “Hey Google”.
Com configurar l’assistent virtual
La configuració d’un assistent virtual pot resultar complicada per a qualsevol persona i més encara per a persones amb discapacitat visual que no veuen correctament i han d’activar aquesta funció al dispositiu nou per gaudir dels seus avantatges i facilitats.
En el cas de l’assistent de Google, el primer és instal·lar l’aplicació mitjançant la Play Store o l’AppStore. A continuació podeu activar-lo mantenint el botó d’inici o accedint a l’aplicació. Segurament en aquest moment el dispositiu demanarà activar el micròfon i recitar una sèrie de frases en veu alta perquè pugueu distingir la veu de l’usuari.
Per activar l’assistent únicament amb la veu d’una persona, cal obrir l’aplicació, prémer la imatge de perfil i dirigir-se a l’apartat Configuració Popular, Hey Google i Voice Match per seleccionar aquesta opció. Des de l’apartat d’Ajustos Populars també podeu seleccionar l’opció de Pantalla de bloqueig per utilitzar el dispositiu encara que no estigui desbloquejat.
Per a Siri, cal ser conscient que només es pot utilitzar en dispositius iPhone i ha d’activar a través d’Ajustos, de l’apartat de Siri o usant el cercador dins de la configuració del telèfon. Per utilitzar únicament la pròpia veu, cal seleccionar l’opció “En sentir” i després “Oye Siri”. També podeu invocar Siri amb un botó si se selecciona l’opció “Tocar el botó lateral / d’inici per obrir Siri”, o amb la pantalla del telèfon bloquejada.
Per part seva, Alexa obliga a descarregar l’aplicació d’Amazon des de la Play Store per a dispositius d’Android o de l’AppStore per als d’Apple, ja que no sol venir instal·lada per defecte. Després, cal obrir l’aplicació i realitzar una configuració inicia en què demanarà diverses dades personals i llegir una sèrie de frases enlaire perquè Alexa distingeixi la veu. A continuació cal adreçar-se a Configuració, Aplicacions i seleccionar l’opció d’Aplicacions predeterminades per seleccionar Alexa. Aquesta opció només es pot configurar a dispositius Android.
La configuració d’un altre tipus de dispositius (altaveus, televisors, endolls…) depèn de cada marca, per la qual cosa és important fixar-se en les instruccions de fabricants com ara Google o Amazon per activar altres opcions d’accessibilitat. Tot i que la majoria també es poden configurar a través de la veu, en alguns casos aquests aparells no tenen opcions d’accessibilitat i es basen en pistes visuals (per exemple llums que parpellegen o estàtiques).
Seguretat i privacitat
Els usuaris solen tenir dubtes sobre les dades personals que recopilen aquestes aplicacions i fins a quin punt estan “escoltant” o “ens espien”, sobretot en activar alguna de les opcions en què en qualsevol moment es pot donar una ordre. Encara que, en teoria, aquests assistents només recullen informació després d’escoltar la frase d’activació, hi ha casos provats que s’activen quan no haurien de gravar converses privades, i d’altres en què hi havia equips humans escoltant les peticions per, suposadament, “millorar el servei”.
Per això, Karina Ramírez recomana a qualsevol persona amb discapacitat tenir la mateixa cura i prendre les mateixes mesures per protegir la seva privadesa que una persona sense discapacitat a l’hora de fer servir un assistent virtual. En aquest sentit, convé conèixer les polítiques de privadesa de cada aplicació. Apple assegura que aquesta informació és anònima i que no s’utilitzarà per fer un perfil publicitari, encara que en el cas de Google i Alexa aquesta informació sí que es pot utilitzar per mostrar-nos anuncis o recomanacions personalitzades.
Per a més seguretat, és possible limitar les dades que un assistent virtual recull i limitar-ne les funcions. Els enregistraments s’emmagatzemen fins que l’usuari decideixi suprimir-los a l’historial d’assistent.