
El Departament de Salut va acollir dijous un acte crucial per consolidar la implementació de la iniciativa QualityRights© de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) a Catalunya. La jornada, celebrada en el marc del Consell Assessor de Salut Mental i Addiccions, va evidenciar l’estratègia del Pla director de salut mental i addiccions (PDSMiA). Aquesta estratègia busca transformar el model d’atenció en salut mental, posant l’accent en els drets individuals, la recuperació i la participació activa dels usuaris.
Aina Plaza, directora general de Planificació en Salut del Departament de Salut, va iniciar la jornada subratllant “el compromís del Departament de Salut amb un model d’atenció centrat en la persona, on les persones amb problemes de salut mental tinguin un paper actiu en les decisions del seu procés de salut i en el sistema sanitari”. Seguidament, Víctor Pérez, president del Consell Assessor de Salut Mental i Addiccions i director de l’Institut de Neuropsiquiatria i Addiccions de l’Hospital del Mar, va recalcar la importància del grup de treball i la necessitat de progressar contínuament, donant pas a les següents ponències.
La doctora Michelle Funk, directora dels drets humans de l’OMS i impulsora de QualityRights©, va presentar les directrius estratègiques de l’OMS i els principis fonamentals d’aquest programa. L’objectiu és millorar els estàndards de drets humans en els serveis de salut mental i assegurar el compliment de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (CDPD). La doctora Funk va assenyalar que “als països on s’ha fet formació de Quality Rights, al principi hi havia molta resistència, però després ho agraeixen, ja que es percep un impacte positiu tant per les primeres persones, com en els mateixos professionals”. A més, es va mostrar receptiva a les preguntes dels participants, amb la intenció de facilitar el camí a Catalunya gràcies a l’experiència prèvia de l’OMS.
Des del territori, Meritxell Centeno, coordinadora del grup de treball d’atenció basada en drets del Consell Assessor i directora assistencial de la Fundació Hospitalària de Sant Boi, va detallar les línies de treball impulsades. Va posar èmfasi en la importància de seguir avançant i va destacar el paper fonamental del grup de treball creat el 2022, integrat per persones amb experiència viscuda en salut mental, professionals especialistes i representants d’associacions. Aquesta composició ressalta la rellevància d’incloure tant el moviment associatiu com l’experiència directa dels usuaris. Així mateix, va voler posar en valor la tasca realitzada pel grup de treball d’atenció basada en drets en la promoció d’accions clau per transformar el model de salut mental a Catalunya.
Entre les accions més destacades, s’està implementant la formació en QualityRights© de l’OMS, amb l’objectiu de generar una xarxa de formadors per tot el territori català. També s’està promovent la Planificació de Decisions Anticipades (PDA). Una altra fita important és la incorporació de la figura de l’agent de suport entre iguals (peer to peer) als equips assistencials, acompanyada d’un procés per homologar-ne la formació i el reconeixement professional. Es va fer esment al Pla de reconversió de la llarga estada, que pretén reduir progressivament els llits d’aquest tipus i impulsar unitats funcionals que integrin els peers. S’ha iniciat, a més, un registre sobre l’ús de contencions mecàniques amb la finalitat de disminuir-ne gradualment l’aplicació i avançar cap a la “contenció zero”. Finalment, es va subratllar que el grup de treball es dedica constantment a la transformació de l’atenció cap a un model centrat en els drets de les persones i la recuperació del seu projecte de vida.
En l’apartat de participació, Hernán María Sampietro, vocal de drets d’ActivaMent Catalunya Associació, va oferir una perspectiva crítica i vivencial. Va subratllar la necessitat que les primeres persones participin activament en el desenvolupament d’estratègies en salut mental i addiccions. També va assenyalar la manca de representació d’aquestes persones en molts espais de decisió. Va destacar com aquesta participació s’estructura en diferents nivells institucionals, des del Consell Assessor de Salut Mental i Addiccions, el Pacte Nacional de Salut Mental, i consells locals i d’entitats, fins a taules locals de salut mental. Aquest enfocament, que posiciona les primeres persones com a agents de canvi, s’alinea plenament amb l’objectiu del Departament de Salut de desplegar el model QualityRights© de manera uniforme arreu de Catalunya. Així mateix, es va posar un èmfasi especial en la necessitat de potenciar la formació i la sensibilització dels professionals de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions de Catalunya, amb l’objectiu de garantir una atenció que compleixi els estàndards internacionals dels drets humans.
Per concloure, es va obrir un torn de paraula on els assistents van participar activament, afavorint l’intercanvi d’idees i la reflexió conjunta sobre com avançar cap a un model d’atenció en salut mental més inclusiu i centrat en les persones.

