Diumenge, 25 setembre 2022
Diumenge, 25 setembre 2022
IniciOpinióAptituds del professorat envers la diversitat

Aptituds del professorat envers la diversitat

actituds d'un professor a l'escola inclusiva
L’escola inclusiva és una forma d’integració social dels alumnes amb discapacitat // Foto: Arxiu

Tots hem sigut estudiants en algún moment de la nostra vida, i hem tingut mestres amb una forta i inspiradora vocació que ens han marcat per algún motiu. 

Moltes vegades m’he preguntat diverses vegades, que caldria a les persones amb diversitat funcional perquè estiguin integrades a l’aula i puguin completar estudis superiors. Quines aptituds necessita un bon docent per intervenir amb aquest col·lectiu?

Una de les principals qualitats és que aquest sigui pacient i empàtic. Recordo el meu professor de matemàtiques a l’ESO. Es deia Lluís Martínez. Ell s’acurava perquè jo pogués entendre els exercicis que m’explicava, intentava posar-se al meu lloc, m’ajudava a superar les dificultats i les inquietuds que jo pogués tenir. M’ajudava  a superar els obstacles que potser em frenaven amb l’assignatura, em posava petits reptes que hem permetien arribar més lluny.

En segon lloc per a una persona amb discapacitat, un professor ha de ser flexible a la meva època estudiantil. Vaig tenir una professora anomenada Pili Secas que em donava reforç de matemàtiques. Ella m’intentava fer els exercicis atractius a través del joc. Sabia que em costava, aleshores respectava el meu ritme i s’adaptava a les meves necessitats. Entenia la meva situació i cercava la manera perquè jo comprengués els conceptes que ella m’intentava explicar.

En tercer lloc, per a una persona amb discapacitat, un docent ha de ser creatiu amb la seva assignatura. Recordo el meu professor d’anglès, Josep Maria Caballé es deia. Jo ja estimava les llengües però em va inspirar a tenir passió per elles. Les classes eren divertides i la seva assignatura atractiva. Ens posava  pel·lícules en versió original i ens feia parlar en anglès a les seves classes; així és com em va motivar a viatjar i aprendre una altra llengua.

En quart lloc, un docent ha de tenir coherència. Recordo a Luciano Cera, el professor de castellà. Ell posava normes coherents i sàvia exercir autoritat però sense caure en l’autoritarisme. Era un model a seguir per a tots nosaltres perquè ell es feia respectar. Un exemple era que si nosaltres no portàvem gorra, ell tampoc. 

D’una altra banda , un docent ha de recordar que tots som diferents amb les nostres fortaleses i debilitats. I recordo la meva tutora de batxillerat, que es deia Samantha Biosca. Ella es va desvetllar  moltíssim per a tots nosaltres. Aquesta, es va centrar en les nostres personalitats i es va adonar que cadascú teníem un caràcter diferent i érem únics. Amb diferents talents i interessos. Ella va veure el costat positiu de cadascú  de nosaltres, va creure en les nostres possibilitats d’ aprenentatge i de la riquesa que podria extreure de les nostres particularitats. Ella va aprendre de nosaltres i nosaltres d’ella. 

En conclusió, un bon professor per atendre a la diversitat és aquell que educa des dels valors i la comprensió. Que motiva i inspira cap a aquelles capacitats que tenim innates i és un referent que el recordarem amb afecte on aprenem i creixem amb ell.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Isabel Soto
Isabel Soto
Educadora social i Terapeuta. Persona amb diversitat funcional

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES

CatalàEspañol
Skip to content