Més de 300 persones, entre nens i joves sords, alumnes de diferents instituts que cursen ESO, batxillerat o cicles formatius, i companys, professors, intèrprets i familiars, es van congregar ahir davant el Departament d’Ensenyament de la Generalitat per reivindicar igualtat d’oportunitats per l’alumnat sord.
Aprofitant aquesta acció reinvindicativa, Marian González de la Plataforma Volem Signar i Escoltar, organització que denuncia que la situació d’aquests alumnes es cada cop més precària va manifestar que “Avui els nostres fills no van a classe per exigir que es respectin els seus drets”. “Fins l’any passat”, va continuar, “a l’alumnat sord se li adjudicaven 15 hores de les 28 hores lectives d’interpretació a l’aula i la resta d’hores havien de decidir si seguien les classes sense intèrpret o les deixaven per al següent curs”.
Aquesta situació és clarament discriminatòria per aquesta plataforma que gràcies a les pressions de CREDAC, de la pròpia plataforma i de FESOCA “havia millorat un mica en els darrers mesos” va assegurar González, que va afegir que “vam aconseguir que aquestes hores s’ampliessin en un 10%, i sense previ avís, el departament d’Ensenyament ha decidit tornar a reduir-les”.
Per la seva banda, el president de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA), Antonio Martínez, va qualificar aquesta actuació com “un incompliment de la Llei 17/2010 de la Llengua de Signes Catalana”, i va instar a l’administració educativa de Catalunya a prestar atenció a aquesta problemàtica, que tot i les contínues protestes i denuncies de l’alumnat sord, segueix produint-se any rere any. Per Martínez “la solució passa per posar els mitjans necessaris per garantir aquest dret fonamental i bàsic que és l’accessibilitat, com en aquest cas són els intèrprets de la llengua de signes catalana en la totalitat de les hores lectives”.
En aquest sentit, la presidenta de la Confederació Estatal de Persones Sordes (CNSE), Concha Díaz, va fer menció dels articles 7 i 8 de la Llei 27/2007 per la que es reconeixen les llengües de signes espanyoles, en les que es recull expressament que els estudiants sords poden sol·licitar i disposar dels recursos necessaris, entre ells els intèrprets de llegua de signes, tant en la formació reglada com no reglada.
Per això va recordar que “per llei les famílies i els joves sords tenen dret d’escollir el bilingüisme: educació oral i en llengua de signes, una opció que no existeix en la majoria de les comunitats autònomes”.
Per a la presidenta de la CNSE és “inacceptable” que qüestions pressupostàries condemnin a aquest col·lectiu a “l’exclusió educativa i al fracàs i abandonament escolar”. “Les necessitats de l’alumnat sord han de ser ateses, i ha de fer-se ja, perquè estan en tot el seu dret de tenir les mateixes oportunitats que els seus companys oients i any rere any ens enfrontem a la mateixa situació”.