
L’Associació Liber ha publicat l’informe Factors de Complexitat en el Suport a la Presa de Decisions, que ja es pot consultar en línia. Per garantir l’accessibilitat, s’ha elaborat també un resum executiu en formats de lectura fàcil i lectura difícil. L’estudi, coordinat per l’entitat, ha comptat amb la participació d’equips multidisciplinaris de les entitats de suport a la capacitat jurídica de tot l’Estat espanyol, com Som – Fundació, que han col·laborat en la seva elaboració.
Objectiu i principals conclusions
L’informe analitza l’impacte dels factors de complexitat de les persones ateses, incloent situacions econòmiques deficitàries, deteriorament cognitiu i conductes addictives. Segons les dades:
- El 64,4% de les persones acompanyades tenen entre un i tres factors de complexitat simultanis.
- Un 11,8% presenta quatre o més factors acumulats, mentre que el 23,7% no en mostra cap.
- Els factors més comuns són les patologies cròniques (42,7%), l’entorn relacional desfavorable (28,3%) i les alteracions de conducta (26,5%).
Aquestes xifres reflecteixen la necessitat d’adaptar els suports per garantir el dret a una ciutadania plena.
Complexitat segons edats i gènere
L’informe destaca una major acumulació de factors de complexitat en les persones joves. Entre els 18 i 44 anys, només el 19,3% no presenta cap factor, i el 33,1% enfronta tres o més factors simultanis. Aquesta xifra disminueix al 21,7% en persones de 45 a 64 anys i al 19,2% en les de més de 65 anys.
En canvi, les persones de més edat mostren una menor incidència acumulada: el 57,9% de les persones de 65 anys o més només presenten un factor o cap, comparat amb el 43,4% de les més joves.
En termes de gènere, les dones registren una prevalença més alta de patologies cròniques (43,9%) i entorns desfavorables (30,5%), mentre que els homes mostren el doble d’incidència en conductes addictives (12,3% enfront del 6,5%). També tenen lleugerament més alteracions de conducta (28,5% respecte al 24%).
Protocol d’intervenció i properes accions
Durant la presentació, es va donar a conèixer un protocol d’intervenció per gestionar les alteracions de conducta, elaborat per Mayte Peña, psicòloga de FUTUCAM. Aquest document ofereix pautes estructurades per actuar en moments crítics i inclou un enfocament preventiu en la gestió de cada cas.
Aquest estudi s’ha finançat amb càrrec al 0,7% de l’IRPF estatal destinat a programes d’interès general i posa en relleu que la complexitat ha de ser central en la planificació dels suports. Tal com afirma l’informe, «identificar els factors més prevalents i atendre les necessitats específiques són elements clau per garantir el benestar i els drets de les persones ateses».

