
La Fiscalia General de l’Estat va presentar aquest dimarts a la seva seu la secció Fiscalia Accessible a la seva pàgina web per permetre l’accés a tota la informació a les persones amb discapacitat, com a via per “complir la llei fer justícia” i no només per qüestions “ètiques o morals”.
A l’acte hi va ser present el fiscal general de l’Estat, Álvaro García Ortiz; la fiscal de Sala Coordinadora de Persones amb Discapacitat i Majors, María José Segarra; la secretària d’Estat de Drets Socials, María Rosa Martínez Rodríguez, i representants de les institucions vinculades a la discapacitat que han contribuït a posar en marxa la iniciativa.
En la seva intervenció, García Ortiz va assegurar que descansa en mans de la Fiscalia “una cosa tan complicada com és la satisfacció de l’interès social” i va recordar que els fiscals “estem obligats a formar societat ia cohesionar el nostre país” promovent “l’acció de la justícia a favor de tots i totes aquelles que no es poden valdre amb si mateixos o necessiten algun tipus d’ajuda o acompanyament per fer-ho”.
Per al fiscal general, el Ministeri Públic ha de ser “el garant de l’aplicació del principi d’igualtat no només a tot el territori espanyol, sinó a totes les persones i per això va advocar per posar al servei del ciutadà informació clara, senzilla i que no estigui limitada a unes classes, a unes èlits oa uns col·lectius professionals determinats”.
Amb aquesta vocació d’inclusió, la Fiscalia es proposa “afrontar els problemes diaris de les persones que tenen dificultats” ajudant, a més, a “treure càrrega dramàtica al dia a dia amb sentit de l’humor”.
Va insistir que aquest esforç per fer accessible el Ministeri Públic no només respon a la necessitat de “complir la legalitat”, sinó que “després de la modificació de l’article 49 de la Constitució ens recorda que vivim en una altra societat, que aquest és el moment de la inclusió no és la societat dels vencedors, dels llestos o les llistes, és la societat de tots i totes” perquè “tots nosaltres necessitarem en algun moment l’empara de les institucions”. I concloc que “som aquí per fer la vida de la gent millor”.
Va insistir que “els fiscals hem de deixar de fer por i aconseguir tancar-se als grups especialment vulnerables com el de les dones amb discapacitat en els casos de violència de gènere o en el dels grans”.
Simplificació
Per part seva, la fiscal de Sala Coordinadora de Persones amb Discapacitat i Majors ha explicat el funcionament d’aquesta secció que s’ha creat tenint en compte que “una de cada tres persones té certa dificultat de comprensió” a Espanya, cosa que fa necessari acostar-los a les institucions.
Segons va dir durant la presentació, aquesta iniciativa “no va dirigida només a les persones amb discapacitat”, sinó que té voluntat de tenir en compte “totes les persones que no coneixen bé el sistema judicial, que els és difícil entendre els termes jurídics a els que normalment facilitem els fiscals la informació”.
La secretària d’Estat de Drets Socials, també present a l’acte, va celebrar la creació de Fiscalia Accessible perquè és un “pas determinant per apropar a les persones amb discapacitat la institució que vetlla pels nostres drets fonamentals, tal com ens mana l’article 13 de la Convenció Internacional de Drets de les Persones amb Discapacitat”.
Fiscalia Accessible té diverses seccions en què explica en llenguatge senzill als ciutadans quins són els seus drets, què és un delicte, com es pot presentar una denúncia, que és un delicte, com reconèixer-se com a víctima o què passa quan una persona amb discapacitat és detinguda.
En aquesta presentació, Segarra va estar acompanyada per Cristian Suárez, tècnic de la Fundació ONCE que va anar a càrrec del desenvolupament del projecte i que va celebrar que la secció s’hagi dissenyat des del principi com una eina accessible.
“S’ha tingut en compte l’accessibilitat del disseny, que això és una cosa que habitualment no passa. Habitualment a nosaltres ens truquen quan la feina està feta i veuen que no és accessible. Aleshores es tiren les mans al cap i aquí és on hem d’entrar nosaltres amb l’extintor a apagar el foc”, va explicar el tècnic.

