
Un miler d’alumnes de primària a Mataró, incloent-hi l’escola especial l’Arboç, van assistir a una presentació teatralitzada de l’11è conte d’en Santi, «No ho puc evitar!», al Pati del Cafè Nou. Aquesta activitat, dirigida per membres del centre ocupacional Jaume Isern, va oferir als alumnes una experiència enriquidora i educativa.
Laia Serras, referent tècnica de la Fundació El Maresme, explica: «Els contes d’en Santi mostren la diversitat que trobem a les aules i en el nostre entorn. No ens centrem en les dificultats específiques de cada personatge, sinó en com abordar-les respectuosament.» Això reflecteix la voluntat dels contes d’en Santi de normalitzar la diferència de manera realista i inclusiva.
Els contes d’en Santi ofereixen una perspectiva ampla sobre la diversitat i com interactuar-hi de manera respectuosa. «Molts contes infantils presenten una visió molt limitada dels nens i nenes. Amb els contes d’en Santi, volem mostrar la realitat diversa del nostre entorn i com respondre-hi amb respecte i empatia», afegeix Serras.
Els contes també ofereixen exemples pràctics de com afrontar la diferència. «És important que els infants puguin comprendre les situacions que viuen els altres companys de classe. Això crea empatia i respecte. També és crucial explicar als nens que tots tenim dificultats i que és normal. Moltes vegades, la burla ve de la ignorància o la por. Hem d’acompanyar els infants en aquest procés i ajudar-los a entendre-ho.»
L’11è conte d’en Santi es distribuirà a totes les escoles i biblioteques del territori i continuarà representant-se en diferents centres educatius. La col·lecció completa es podrà adquirir a les oficines centrals de la Fundació El Maresme i a la botiga en línia. A més, estaran disponibles a la venda durant la Diada de Sant Jordi a les 11 parades de roses i artesania de l’entitat.
El personatge d’en Santi va ser creat el 2013 per representar el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual del Maresme. La col·lecció de contes d’en Santi, dirigida a nens i nenes de 3 a 6 anys, ha estat elaborada per professionals de l’àmbit educatiu i de la discapacitat. Aquests llibres promouen la inclusió, el respecte per la diversitat i com afrontar les dificultats. Cada conte inclou una lectura guiada per a adults, amb preguntes per estimular la reflexió i el diàleg sobre la diversitat. També inclouen una cançó d’en Santi amb partitura i en llengua de signes, a més d’un codi QR per accedir a altres activitats a la web d’en Santi.

