
Avui, 25 de febrer, se celebra el Dia Internacional de l’Implant Coclear, data que es va realitzar la primera operació precursora d’implant coclear en el món, el 25 de febrer de 1957, fa ja 66 anys. Des de l’any 2009 se celebra aquest dia a tot el món.
Per commemorar aquest dia, la Federació d’Associacions Implantats Coclears d’Espanya (Federació AICE) ha optat per realitzar diverses activitats de divulgació i conscienciació a la societat en general sobre la pèrdua auditiva mitjançant trobades, taules informatives, tallers, missatges en transports públics i municipis d’Espanya, per a visibilitzar l’implant coclear i ha publicat amb motiu de la celebració, un Manifest.
En aquesta ocasió, totes aquestes accions han volgut posar l’accent en què, gràcies als implants coclears, les persones diagnosticades de sordesa sever-profunda aconsegueixen escoltar, i que, per això, és necessari trencar l’estigma que poden produir les discapacitats, especialment les invisibles, com ho són les sensorials.
Federació AICE representa des de fa més de 25 anys a nivell estatal els interessos de les persones sordes que actualment són usuàries d’implant coclear en tot el territori espanyol. La seva missió és la divulgació verídica de la informació sobre l’implant coclear en tots els seus àmbits i la defensa dels interessos i drets del colꞏlectiu, així com de les seves famílies, oferint assessorament i suport en qualsevol etapa de la vida.
El context de l’implant coclear
L’Implant Coclear és per a moltes persones una ajuda tècnica a l’audició desconeguda, però per a moltes altres ha sigut una obertura de nous camins oferint-los la possibilitat de recuperar la seva audició perduda.
En tota Europa hi ha més de 500.000 persones que són implantades coclears, i a Espanya concretament, comptem amb més de 22.000, 60% adults i de la 3a i 4a edat i 40% són menors, en el moment d’implantació. L’implant coclear és una ajuda tècnica auditiva, que requereix d’intervenció quirúrgica i serveix per a recuperar l’audició transformant el so en energia elèctrica estimulant el nervi auditiu.
Actualment l’implant coclear està cobert per la sanitat pública, en adults i persones majors unilateralment, sense límits d’edat i en infants la implantació es cobreix bilateralment (un en cada oïda), però per desgràcia sol el 5,7% dels adults i persones de la 3a i 4a edat, possibles candidats a implant coclear, arriben a tindre accés a ell. No hi ha una edat específica per a ser implantat; l’implant coclear contribueix a la interacció comunicativa tant en edats primerenques com en persones adultes els qui refereixen que amb el seu ús s’evita l’aïllament i incomunicació provocats per la pèrdua auditiva. La falta d’informació, divulgació i canals de derivació adequats dificulten el desenvolupament d’aquesta tecnologia, que nombrosos estudis han demostrat que retarda l’aparició de la demència senil i l’Alzheimer. En retardar aquestes malalties, la implantació coclear és molt rendible econòmicament ja que s’amortitza en només 18 mesos.

