L’activitat laboral de les persones amb discapacitat es manté estable malgrat la millora de l’ocupació, segons l’INE

Les dades fetes públiques per l’entitat mostren que la taxa d'activitat de la població amb discapacitat (16-64 anys) es va situar en el 35,4%, menys de la meitat que la població sense discapacitat. No obstant això, l'ocupació va créixer i l'atur va disminuir significativament

L'activitat laboral de les persones amb discapacitat es manté estable malgrat la millora de l'ocupació, segons l’INE
L’ocupació és el principal desig de les persones amb discapacitat // Foto: Obra Social «la Caixa»

L’Institut Nacional d’Estadística (INE) ha fet públiques l’Enquesta de Població amb Discapacitat (EPD), l’Enquesta de Salaris de les Persones amb Discapacitat (SPD) i l’Enquesta de Vida Laboral de les Persones amb Discapacitat (VLPD). Aquestes estadístiques proporcionen una visió integrada sobre la participació, la remuneració i les trajectòries laborals del col·lectiu, amb dades de 2024 per a l’EPD i de 2023 per a la resta.

Ocupació de les persones amb discapacitat

L’estudi de 2024 revela que la taxa d’activitat de les persones amb discapacitat (d’entre 16 i 64 anys) va experimentar un lleuger descens de 0,1 punts, situant-se en el 35,4%. Aquesta xifra representa menys de la meitat de la taxa registrada per a la població sense discapacitat, que va ser del 78,5%. Malgrat la caiguda en l’activitat, la inserció laboral va millorar: la taxa d’ocupació va augmentar en 0,4 punts fins al 28,9%, i la taxa d’atur es va reduir en 1,2 punts, situant-se en el 18,5%. En comparació amb la població sense discapacitat, on l’ocupació va ser del 69,7% i l’atur de l’11,2%, la bretxa laboral es manté significativa. La població en edat laboral amb discapacitat reconeguda (grau 33% o superior) va ser d’1.941.500 persones el 2024 (un 0,3% menys que el 2023). D’aquest total, 687.500 es consideraven actives (un 0,4% menys), 560.400 ocupades (un 1,1% més) i 127.100 aturades (un 6,6% menys).

Pel que fa al sexe, la taxa d’activitat va créixer 1,2 punts en les dones, assolint el 36,3%, mentre que va disminuir 1,1 punts en els homes, fins al 34,7%. La taxa d’ocupació femenina amb discapacitat va ser del 29,8% (1,5 punts més), i la dels homes del 28,2% (0,4 punts menys). Per edats, el grup de 25 a 44 anys va concentrar les taxes més altes d’activitat (48,6%), ocupació (37,6%) i atur (22,7%). El col·lectiu més jove (de 16 a 24 anys) va presentar la taxa d’atur més alta, amb un 48,6%. Respecte al tipus de discapacitat, la Sensorial va presentar la taxa d’activitat més alta (52,4%), mentre que la Mental va registrar la més baixa (29,8%). El 69,9% de les persones ocupades amb discapacitat eren assalariats del sector privat i el 20,8% del sector públic. El 83,8% tenien contracte indefinit i el 82,5% a jornada completa. A més, el 22,7% dels ocupats es van beneficiar de bonificacions o reduccions en les quotes de cotització. Les comunitats autònomes amb major taxa d’activitat van ser Cantàbria (45,1%) i Comunitat de Madrid (41,5%), mentre que les taxes més baixes es van registrar a les Canàries (28,4%) i el Principat d’Astúries (29,3%).

Salaris de les persones amb discapacitat

El salari mitjà anual brut dels treballadors amb discapacitat va assolir els 23.159,7 euros el 2023, la qual cosa suposa un increment del 5,1% respecte al 2022. No obstant això, aquesta xifra va representar només el 82,1% del salari mitjà dels treballadors sense discapacitat (28.207,8 euros). Aquesta diferència salarial va créixer 0,9 punts respecte a l’any anterior. Per sexes, el salari de les dones va pujar un 6,1% fins als 22.191,5 euros, i el dels homes un 4,0% fins als 23.853,3 euros. La bretxa de gènere entre individus amb discapacitat es va reduir, situant-se en el 93,0% (enfront del 91,1% de 2022). En relació amb el tipus de contracte, els assalariats indefinits amb discapacitat van percebre una mitjana de 23.615,2 euros, mentre que els temporals van guanyar 20.647,0 euros. El salari en jornada completa va ser de 27.289,8 euros, superior al de la jornada parcial, que va ser de 12.516,7 euros. Per tipus de discapacitat, les persones amb tipus Física i altres van obtenir el salari mitjà més alt, de 24.936,9 euros, i les persones amb discapacitat Intel·lectual el menor, de 16.152,4 euros.

Vida laboral de les persones amb discapacitat

El 2023, de les 33.015.200 persones amb relació amb la Seguretat Social de 16 anys o més, 3.305.700 (10,0%) tenien reconeguda una discapacitat. D’aquestes, el 76,4% només rebien una pensió contributiva (enfront del 20,5% de la població sense discapacitat) i només l’11,4% estaven en alta laboral exclusiva (enfront del 63,3% de la població sense discapacitat). L’edat mitjana de la primera alta laboral de les persones amb discapacitat va ser de 20,9 anys, inferior als 22,2 anys registrats en la població sense discapacitat. Finalment, els pensionistes amb discapacitat van ascendir a 2.795.900 (un 0,8% més que el 2022), sent més del 60% d’aquests majors de 65 anys.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES