Les entitats de la discapacitat al Pla d’Urgell es mobilitzen per exigir «oportunitats reals» i denunciar la «situació límit» dels CET

Han llegit un manifest conjunt a Mollerussa i han creat una cadena simbòlica de desitjos per reclamar drets, autonomia i més recursos

Les entitats del Pla d’Urgell es mobilitzen per exigir "oportunitats reals" i denunciar la "situació límit" dels CET
Les entitats han llegit un manifest conjunt a la Plaça Major de Mollerussa // Foto: ACUDAM

Les cinc entitats de la comarca del Pla d’Urgell que treballen al servei de les persones amb discapacitat —La Llar Terres de Ponent, l’Escola Siloé, l’Associació Salut Mental Pla d’Urgell, ASPID i l’ACUDAM— han commemorat avui el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat amb una acció col·lectiva i la lectura d’un manifest conjunt a la Plaça Major de Mollerussa.

L’acte va comptar amb la presència d’Anna Carné, regidora de l’Àrea d’Acció Social i Comunitària, Educació, Habitatge i Igualtat de l’Ajuntament de Mollerussa. Carné es va adreçar al públic, on va subratllar la «importància del treball de les entitats» i «el valor de les oportunitats que generen per a les persones amb discapacitat», posant èmfasi en la necessitat de «continuar avançant cap a una societat més justa i inclusiva».

Un dels moments més significatius de la jornada va ser la creació d’una «gran cadena de paper de diferents colors», elaborada amb els «desitjos i reivindicacions» que les persones participants hi van escriure. Aquesta acció va voler simbolitzar la «diversitat del col·lectiu» i va reforçar la demanda compartida d’exigir «oportunitats reals, autonomia i plena participació social i laboral».

Les principals demandes del manifest

Durant la lectura del manifest conjunt, les entitats van recalcar diverses qüestions que consideren urgents per al col·lectiu:

Drets, autonomia i ocupació. Les organitzacions van recordar que les persones amb discapacitat gaudeixen dels mateixos drets que la resta de la ciutadania, reclamant el dret a viure amb la màxima autonomia possible. Es va reivindicar la «flexibilitat» per compatibilitzar llocs de treball i centres ocupacionals, i es va denunciar que «només 1 de cada 10 persones amb discapacitat intel·lectual té feina». També es va expressar preocupació per les més de 3.800 persones que «no poden accedir a centres residencials per manca de places».

Situació crítica dels Centres Especials de Treball (CET). El manifest va incloure una denúncia explícita de la «situació límit» en què es troben els Centres Especials de Treball, afectats per «retallades i per un deute acumulat que posa en risc milers de llocs de feina». Les entitats van apel·lar a la responsabilitat institucional i van fer una crida a la ciutadania a donar suport signant la denúncia pública oberta actualment a la plataforma Change.org 

Salut mental: recursos i model comunitari. Es va reclamar una «millora urgent» en la ràtio de psiquiatres i psicòlegs, així com serveis «més accessibles i adaptats». El text va instar a reforçar un «model comunitari de salut mental», coordinat entre diferents departaments i dotat de «recursos reals que garanteixin una atenció digna i eficaç». També es va reivindicar el valor de les iniciatives que combaten l’estigma i promouen la inclusió educativa.

Accessibilitat, mobilitat i serveis essencials. Les entitats van exigir un transport públic «accessible, sense limitacions en les places adaptades», i una «accessibilitat universal» que englobi espais públics, edificis, entorns naturals i llars. A més, es va demanar el reforçament del transport sanitari no urgent amb més ambulàncies adaptades i que es doti el CAP de Mollerussa d’una grua de transferències per evitar desplaçaments innecessaris.

Perspectiva de gènere. El manifest va posar sobre la taula la «doble discriminació» que pateixen moltes dones amb discapacitat, reclamant serveis públics que siguin «sensibles, accessibles i respectuosos amb els drets sexuals, reproductius i la vida independent».

Defensa del model social i de qualitat. Finalment, es va reivindicar que l’atenció a les persones amb discapacitat «no esdevingui un negoci privat», sinó que es mantingui sota la gestió d’entitats socials «sense ànim de lucre» i administracions públiques. També es va demanar millorar el seguiment de les persones ateses als domicilis per garantir una atenció «adequada i àgil».

Les entitats van recordar que «moltes d’aquestes reivindicacions fa anys que es repeteixen sense una resposta clara dels governs». Per això, van cloure la jornada amb una crida col·lectiva a «continuar treballant conjuntament per una societat més justa, inclusiva i respectuosa amb els drets de totes les persones».

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES