Des del curs 2012-2013 fins el curs passat la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha duplicat el percentatge d’alumnes amb discapacitat, passant dels 793 estudiants (1,83% dels matriculats) l’any 2012 als 915 que es van matricular el curs passat, i que van representar un 2,65% dels 50.000 inscrits.
D’altra banda, amb els 1.064 alumnes amb discapacitat inscrits en el present exercici, la UOC ja és la primera universitat catalana i la tercera a Espanya quant a matriculacions de persones amb discapacitat.
Un dels elements que pot ajudar a entendre aquest auge és que la UOC compta amb un pla estratègic en aquest àmbit que contempla l’adaptació de recursos de aprenentatge, un seguiment més personalitzat per part del tutor i dels professors col·laboradors, l’adaptació de les assignatures (flexibilitat de terminis d’entrega, activitats d’avaluació continuada i adaptació del tipus de proves) programes de pràctiques especialitzades, foment de la inclusió laboral i d’emprenedoria i el préstec de tecnologies de suport en conveni amb la Fundació Universia.
Totes aquestes mesures resulten molt atractives per persones amb mobilitat reduïda i discapacitat què per diverses circumstàncies no es poden desplaçar a la universitat. La UOC proporciona sistemes d’ensenyament online amb bons suports i continguts accessibles però a la vegada es preocupa de la verificació dels títols i les acreditacions dels seus alumnes.
En aquest sentit, la UOC aplicarà tecnologies de reconeixement facial i de veu, sistemes antiplagi i detecció de patrons de teclat referits al mode en que cada persona escriu en el seu dispositiu (intensitat, velocitat i expressions), per assegurar-se que les persones que realitzen els exàmens són qui realment diuen que són.