Dimarts, 29 abril 2025
IniciEDUCACIÓ INCLUSIVAUn informe demana dedicar més hores a l’educació inclusiva en la formació...

Un informe demana dedicar més hores a l’educació inclusiva en la formació dels futurs professors

L’estudi de la Fundació Eguía Careaga analitza les limitacions formatives i conceptuals del professorat, identifica els enfocaments pedagògics més efectius i suggereix com incorporar-los als programes de formació inicial

Un informe demana dedicar més hores a l’educació inclusiva en la formació dels futurs professors
Nens en una classe inclusiva amb una professora // Foto: 123RF/samurkas

Un informe de la Fundació Eguía Careaga destaca la necessitat d’incrementar el nombre d’hores dedicades a l’educació inclusiva als plans de formació inicial del professorat i planteja reconfigurar el pràcticum per millorar l’atenció dels alumnes amb necessitats especials. Aquesta proposta forma part de la guia elaborada pel Servei d’Informació i Investigació Social (SIIS) sota el títol ‘La formació inicial docent per a l’educació inclusiva’.

L’informe analitza les limitacions formatives i conceptuals del professorat, identifica els enfocaments pedagògics més efectius i suggereix com incorporar-los als programes de formació inicial. El seu objectiu és proporcionar evidències que ajudin els responsables de polítiques públiques a dissenyar programes de formació docent alineats amb els principis de l’educació inclusiva.

Segons les autores, “l’informe parteix del reconeixement de la diversitat com un element inherent a l’ésser humà i promou la construcció d’un sistema educatiu que la respecti i aculli, adaptant-se a les diferents característiques i necessitats dels estudiants”. En aquesta línia, afirmen que l’èxit de la formació inicial amb enfocament inclusiu radica en proporcionar experiències pràctiques en entorns diversos, millorant així l’autoeficàcia del professorat.

No obstant això, el document denuncia que “fins ara, els programes de formació inicial docent no han incorporat aquesta perspectiva inclusiva”. Aquesta mancança perpetua, segons l’estudi, “pràctiques docents que dificulten la participació, el rendiment i el desenvolupament dels estudiants amb necessitats especials i impedeixen l’enriquiment compartit de tot l’alumnat”.

Entre les mesures proposades, es recomana incrementar els crèdits ECTS destinats a l’educació inclusiva, ampliar les competències professionals del professorat, fomentar la col·laboració amb altres professionals i famílies, impulsar la participació en projectes de recerca-acció i reconfigurar el pràcticum per adaptar-lo a la diversitat.

Aquest estudi s’ha dut a terme gràcies a una subvenció del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, finançada a través de l’assignació tributària de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l’Impost de Societats.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.