
L’Ajuntament de Reus ha fet pública, a través del seu perfil del contractant, la licitació per a l’execució de dues noves etapes del projecte “Reus, ciutat inclusiva”. Aquesta iniciativa, emmarcada en el pla municipal per optimitzar l’accessibilitat en els principals itineraris per a vianants, està especialment dissenyada per beneficiar les persones amb mobilitat reduïda i amb visió reduïda. El contracte per dur a terme aquestes obres ascendeix a un pressupost de 289.480,03 euros (IVA inclòs).
Donat que la majoria dels paviments en les zones d’intervenció es troben en bon estat, les actuacions seran principalment de caràcter “quirúrgic” i no integral. Això significa que s’aplicaran solucions de detall, centrant-se en la instal·lació de rajoles guia. Aquests paviments tàctils són crucials per proporcionar informació sensorial a les persones invidents o amb deficiències visuals significatives, contribuint a una major sensació de seguretat en els seus desplaçaments per la ciutat.
Daniel Marcos, regidor de Via Pública, ha assenyalat que l’Ajuntament ”dona continuïtat a la tasca de millora contínua de l’accessibilitat a la via pública que l’Ajuntament porta a terme de manera progressiva. Amb aquests projectes hem posat el focus en tres aspectes: itineraris accessibles, passos de vianants i obstacles a la via pública“. Per la seva banda, Anabel Martínez, regidora de Serveis a les Persones i Drets Socials, ha afirmat que “El Pla director «Reus Ciutat Inclusiva» a més de planificar actuacions específiques, també és una guia per a tots els projectes de la ciutat i actua com a sensibilitzador per a la redacció de tots els projectes que es fan a la via pública“.
Els treballs corresponen a dues fases diferenciades del pla i es licitaran en lots independents. La primera fase inclou intervencions en els següents carrers i places: Plaça de l’Estació. Zona Est; `Plaça de l’Estació. Zona Oest; Plaça Joan Rebull; Passeig de Sunyer amb carrer Sant Celestí; Passeig de Sunyer amb avinguda Prat de la Riba.
La segona fase afectarà els carrers i places següents: Plaça de les Oques. Zona Oest; Plaça de les Oques. Zona Est; Plaça de la Llibertat; Carrer del Dr. Robert; Plaça de la Patacada.
La primera fase de les obres té un termini d’execució previst de 4 mesos des de la formalització del contracte amb l’empresa adjudicatària, mentre que la segona fase s’estima en 3 mesos.
Aquesta actuació forma part del Pla d’Acció Municipal 2023-2027 i es basa en el Pla Director de “Reus, ciutat inclusiva”, que estableix els criteris i els eixos principals per a l’accessibilitat. A més, es fonamenta en l’anàlisi prèvia realitzada per l’ONCE en les àrees d’actuació i ha estat una proposta ciutadana sorgida dels Pressupostos Participatius.
El projecte “Reus, ciutat inclusiva” té com a objectiu principal revisar voreres i passos de vianants per definir itineraris accessibles en la xarxa bàsica de mobilitat a peu. Gràcies a aquest pla, s’han identificat ubicacions prioritàries i s’han definit mesures físiques concretes com la instal·lació de paviment tàctil i rajoles guia, l’ampliació de voreres i la implementació de semàfors acústics. Cal destacar que aquest projecte ja va rebre el reconeixement l’any 2023 als Premis Solidari ONCE Catalunya.