Dimarts, 22 abril 2025
IniciENTITATSLa psicoteràpia grupal és beneficiosa en els cuidadors de persones amb Alzheimer

La psicoteràpia grupal és beneficiosa en els cuidadors de persones amb Alzheimer

estudi psicoterpia grupal cuidadors alzheimer
Presentació de l’estudi // Foto: Obra Social “la Caixa”

A finals de juliol  l’Obra Social ”la Caixa” i la Fundació Pasqual Maragall, en col·laboració amb la Confederació Espanyola de Familiars de Persones amb Alzheimer i altres Demències (CEAFA), van presentar els resultats d’una investigació pionera sobre l’impacte dels grups terapèutics en cuidadors de persones amb Alzheimer.

L’estudi ha aconseguit demostrar científicament que la psicoteràpia grupal millora el nivell de benestar dels cuidadors de persones amb Alzheimer. Les millores han estat significatives pel que fa a la qualitat de vida, el suport social percebut i la resiliència, que és la capacitat dels éssers humans de sobreposar-se a situacions difícils i estressants emocionalment i sortir-ne reforçats. Així mateix, ha contribuït a una millora, també significativa, dels estats d’ansietat i depressió.  

A més, quant a l’ús dels recursos sanitaris, els resultats acumulats al llarg de l’estudi mostren que la intervenció amb seguiment és econòmicament més sostenible a llarg termini per al sistema sanitari, per la qual cosa la proposta dels seus impulsors es transferir progressivament aquest model al sistema sanitari.

La investigació liderada per l’Obra Social ”la Caixa” i la Fundació Pasqual Maragall ha comptat amb 23 grups terapèutics en els quals, durant un any i mig, han participat 221 cuidadors i un equip de més de 30 especialistes en psicologia i neuropsicologia, distribuïts per Catalunya, Castella i Lleó, Canàries, la Comunitat Valenciana i Andalusia.  

L’edat mitjana dels cuidadors participants ha estat de 61 anys, i el 75 % d’aquests eren dones. Pel que fa a la vinculació amb la persona amb Alzheimer, el 50,2 % dels participants eren fills del malalt, i en el 43 % dels casos es tractava del cònjuge. Així mateix, el 73,8 % dels cuidadors estudiats convivien amb el familiar malalt, el 57 % feia menys de cinc anys que exercien de cuidador, i el 42,1 % dedicaven més de 12 hores diàries a l’atenció del malalt.

Més de 600.000 persones a Espanya pateixen Alzheimer o altres formes de demència. El 80 % d’aquestes persones viuen al seu domicili amb un familiar, que n’és el cuidador principal i que dedica 15 hores diàries a atendre les seves necessitats.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.