Dissabte, 15 febrer 2025
IniciINCLUSIÓ SOCIALPlena Inclusió reclama millorar l’accessibilitat cognitiva a les escoles per garantir la...

Plena Inclusió reclama millorar l’accessibilitat cognitiva a les escoles per garantir la inclusió

Centenars de milers d’estudiants amb discapacitat intel·lectual s’enfronten a barreres que dificulten el seu accés a l’educació inclusiva. La confederació reclama mesures efectives en tot el sistema educatiu

Plena Inclusió reclama millorar l’accessibilitat cognitiva a les escoles per garantir la inclusió
L’accessibilitat cognitiva és essencial per a les persones amb discapacitat intel·lectual // Foto: Plena Inclusió

Quan cada matí centenars de milers d’estudiants acudeixen a l’escola, molts d’ells porten amb ells més que llibres i quaderns: arrosseguen serioses dificultats per comprendre l’entorn escolar. Aquestes barreres són especialment greus per als alumnes amb discapacitat intel·lectual, que sovint es troben sense el suport necessari per accedir plenament al seu dret a l’educació inclusiva. La confederació Plena inclusió Espanya reclama al Ministeri d’Educació i Formació Professional i a les comunitats autònomes que adoptin mesures per garantir l’accessibilitat cognitiva a les escoles, un dret reconegut per llei però encara pendent de desplegament efectiu.

“Promoure eines d’accessibilitat cognitiva als centres educatius, facilitant que tots els membres d’aquesta comunitat comprenguin el que succeeix i on succeeix, ens sembla una mesura prèvia i necessària per apropar-nos a la inclusió educativa”, explica Carmen Laucirica, presidenta de Plena inclusió Espanya.

EXEMPLE D’INICIATIVA PIONERA A LA REGIÓ DE MÚRCIA

Un projecte destacat en aquesta línia ha estat el desenvolupat per Plena inclusió Regió de Múrcia en col·laboració amb la seva Conselleria d’Educació. Aquesta iniciativa, desplegada el 2024, ha implementat solucions d’accessibilitat cognitiva en 55 Col·legis Públics d’Educació Infantil i Primària (CEIP). Es va elaborar un manual de senyalització i un catàleg de senyals, basats en criteris tècnics i en l’ús de pictogrames homologats i validats, per fer comprensibles els espais dels centres educatius. També es van generar materials com el Manual d’Accessibilitat Cognitiva per a centres educatius, disponible al web de Plena inclusió Espanya.

Aquesta experiència a la Regió de Múrcia ha estat tan positiva que Plena inclusió Espanya i el Ministeri d’Educació i Formació Professional planegen estendre aquestes solucions a altres comunitats autònomes, consolidant així un model d’inclusió educativa a escala estatal.

DADES SOBRE NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS

Segons el Ministeri d’Educació i Formació Professional, el 12% de l’alumnat total (aproximadament 966.000 estudiants) té Necessitats Educatives Especials. D’aquests, 213.894 alumnes tenen discapacitat intel·lectual o del desenvolupament, com autisme, síndrome de Down o paràlisi cerebral. Pel que fa als centres d’escolarització, el 15,8% (41.521 estudiants) assisteixen a centres d’educació especial, mentre que el 84,2% (221.211 estudiants) cursen els seus estudis en centres ordinaris, ja siguin públics, concertats o privats.

RECURSOS DISPONIBLES

Plena inclusió Espanya ofereix una sèrie de documents i guies gratuïtes al seu lloc web per ajudar els centres educatius a millorar l’accessibilitat cognitiva. Entre aquests recursos, destaca una col·lecció de pictogrames d’ús lliure, dissenyats per facilitar la senyalització clara de les dependències escolars i promoure entorns educatius més inclusius.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES