Més del 50% de les persones que pateixen migranya presenten un grau de discapacitat greu o molt greu, una malaltia que afecta més de cinc milions de pacients a Espanya i dels que més d’1,5 milions tenen mal de cap durant més de 15 dies al mes, segons dades de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN).
Amb motiu de la celebració el 12 de setembre del Dia Internacional d’Acció Contra la Migranya, la SEN va recordar que aquesta patologia és, a tot el món, la tercera malaltia més freqüent i la segona causa de discapacitat.
De fet, el coordinador del Grup d’Estudi de Cefalees de la SEN, el doctor Pablo Irimia, va assegurar que “la migranya és molt més que un simple maldecap. És una malaltia neurològica caracteritzada per produir episodis recurrents de dolor intens, discapacitant, que es descriu com a pulsàtil, i que sovint van acompanyats d’altres símptomes com nàusees, vòmits, sensibilitat a la llum i al so i, en un 30% dels casos, a altres símptomes neurològics anomenats ‘aura’ entre els quals es poden incloure alteracions en la visió, trastorns sensitius o dificultats a la parla”.
A això va afegir que “les crisis de migranya són de gran intensitat, molt discapacitants i impedeixen que el pacient pugui fer vida normal. A més, depenent de la freqüència en què apareguin aquests episodis de mal de cap, la discapacitat serà més gran. Així, les persones amb migranya crònica, anomenada així quan es pateix mal de cap més de 15 dies al mes, són les que solen experimentar un grau més alt de discapacitat. I a Espanya hi ha més de 1,5 milions de persones que pateixen aquesta malaltia en la forma crònica”.
Malaltia freqüent
La migranya és una de les cefalees primàries més freqüents a Espanya, ja que afecta un 14% de la població. I, encara que és una malaltia que pot debutar en persones de tota mena i edats, en aproximadament un 80% dels casos es dóna en dones en edats compreses entre els 20 i els 50 anys. Un predomini femení que també es dóna en altres etapes de la vida, per exemple, un 9% de les nenes europees pateixen migranya davant del 5% dels nens.
Aquesta alta prevalença de la malaltia, unida a les altes taxes de discapacitat que provoca -més del 50% de les persones que pateixen migranya presenten un grau de discapacitat greu o molt greu-, han convertit la migranya en la primera causa de discapacitat en Espanya entre els adults menors de 50 anys.
En aquest sentit, el doctor Irimia va destacar que “tot i que, durant els atacs de migranya, algunes persones poden experimentar un dolor tan intens i discapacitant que els impedeix dur a terme les seves activitats diàries normals, que aquesta malaltia pot afectar negativament la productivitat i/o al rendiment acadèmic i que, generalment, sol tenir un impacte significatiu en la salut emocional i mental de les persones, causant estrès, ansietat o depressió, la migranya és una malaltia infradiagnosticada. A la SEN estimem que més d’un 40% de les persones que pateixen migranya a Espanya encara no estan diagnosticades”.
Diagnòstic erroni
“I són principalment dues les raons que aquesta malaltia estigui infradiagnosticada: perquè els seus símptomes sovint es confonen amb altres tipus de mal de cap, cosa que porta a un diagnòstic erroni oa no buscar atenció mèdica específica i perquè encara hi ha moltes persones que consideren que és un problema sense solució i utilitzen fàrmacs per al dolor que puguin adquirir sense prescripció mèdica. Estimem que almenys un 25% dels pacients amb migranya no ha consultat mai la malaltia amb un metge”, assegura Pablo Irimia.
Una de les conseqüències principals d’aquesta manca de diagnòstic és que són molts els pacients els que s’automediquen o no estan accedint als tractaments adequats. Segons dades del darrer estudi realitzat pel Grup d’Estudi de Cefalees de la SEN, a Espanya, menys del 14% dels pacients que requereixen tractament preventiu (per reduir la freqüència de crisi de migranya) ho estan rebent. A més a més, més del 50% de les persones que pateixen migranya s’automedica amb analgèsics sense recepta.
Cada any es podrien diagnosticar més de 180.000 nous casos de migranya a Espanya, tot i això, el nombre de diagnòstics anuals és molt menor. Per tant, des de la SEN es van insistir a recordar als pacients que quan el maldecap sigui freqüent, comenci a afectar la seva qualitat de vida o generi discapacitat, és fonamental buscar atenció mèdica per obtenir un diagnòstic adequat i un pla de tractament que ajudi a controlar els símptomes i reduir la discapacitat associada.
Secció patrocinada per