
Més de 650.000 persones amb discapacitat es troben amb barreres comunicatives per accedir a la justícia a Espanya, de les quals prop de 120.000 tenen paràlisi cerebral i la resta, són altres discapacitats que comparteixen aquestes necessitats de suport comunicatives – disàrtria o absència de comunicació oral.
Així ho ha posat de manifest la delegada de drets humans i coordinadora d’incidència de Confederació ASPACE, Ángeles Blanco, en un seminari organitzat pel CEACOG (Centre Espanyol d’Accessibilitat Cognitiva), sota el títol ‘La comunicació efectiva en l’àmbit de la justícia’.
Durant la seva ponència, Blanco ha abordat la Comunicació Augmentativa i Alternativa, que és el mitjà pel qual una persona amb necessitats de suport a la comunicació s’expressa i interactua en els diferents contextos socials; i ha aprofundit a les diferents barreres comunicatives a què s’enfronten les persones amb discapacitat.
En aquest sentit, Blanco ha assegurat que una de les eines per garantir una justícia inclusiva és comptar amb una persona facilitadora de la comunicació que doni suport en aquest àmbit a persones amb paràlisi cerebral i altres discapacitats amb necessitats comunicatives. Es tracta d’una professional de logopèdia, amb formació en Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació i la intervenció de la qual ha de ser neutral i imparcial; que realitza un informe i dissenya ajustaments individualitzats en funció de les necessitats comunicatives de la persona, garantint la comunicació bidireccional amb el òrgan policial i judicial.
La coordinadora de la Conferència també ha destacat la importància de la figura de la persona facilitadora per garantir els drets de les dones amb discapacitat que pateixen situacions de violència. “Només així podran interposar una denúncia contra el seu agressor”, ha recalcat, “perquè els canals de denúncia no són accessibles ja que no estan adaptats a la Comunicació Augmentativa i Alternativa, com passa en el cas del 016”.
Blanco també ha recordat que “les dones amb paràlisi cerebral i necessitats de suport en la comunicació són més propenses a ser víctimes de violència sexual ja que la seva situació de pluridiscapacitat i dependència fa que es trobin en una posició més vulnerable i socialment invisible”. De fet, segons dades de l’assessoria jurídica de Confederació ASPACE, el 86,8% de la violència exercida contra dones amb paràlisi cerebral i que empren comunicació alternativa és de naturalesa sexual.