
El conseller Josep Bargalló va anunciar ahir a la Comissió d’Educació del Parlament de Catalunya, que en els propers dies es tindran mascaretes transparents. “Tan bon punt hi ha hagut la primera homologació de mascaretes hem iniciat un expedient de compra que començarem a tenir en els propers dies”, va detallar el conseller d’Educació, indicant una primera remesa immediata de 8.000 mascaretes.
L’anunci vol donar solució al problema de comunicació que estan patint els alumnes amb sordesa, que porten dos mesos sense mascaretes transparents a les escoles, un fet que ha posat en risc el seu seguiment acadèmic.
Malgrat els audiòfons i/o els implants coclears, amb l’ús de la mascareta, els alumnes amb sordesa tenen més dificultats per seguir les explicacions del professorat i tampoc poden llegir els llavis.
Aquest fet ja va ser denunciat per la Federació d’Associacions Catalanes de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS) el passat 20 d’octubre, quan el seu president, Raimon Jané, va participar a la Comissió d’Educació del Parlament.
En la seva compareixença, Jané va demanar una solució urgent per a la certificació i l’ús de les mascaretes transparents a les escoles i també va aportar un informe realitzat per l’entitat, per valorar la funcionalitat de diverses mascaretes.
La seva reivindicació de mascaretes transparents va arrencar amb la campanya de conscienciació ciutadana #VullLlegirElsLlavis. Paral·lelament ha incidit en reiterades ocasions sobre la necessitat de trobar una solució al departament d’Educació, des de abans de l’inici del curs.
Les necessitats dels alumnes amb sordesa
ACAPPS ha aplaudit l’anunci del conseller Bargalló, però també ha apuntat que farà seguiment de la distribució de les mascaretes als centres educatius i CREDAs, així com de la seva aplicació i funcionalitat. D’altra banda, continuarà insistint en què cal que es defineixi un protocol concret d’actuació a les aules amb alumnat amb sordesa que contempli l’ús de les mascaretes accessibles i mesures alternatives, quan sigui necessari. També ha destacat la importància de les ajudes tècniques a la comunicació de l’alumnat amb sordesa per evitar, en la situació actual, fer un pas enrere en la seva inclusió i autonomia personal a l’aula.
Cal recordar en aquest sentit, que el president d’ACAPPS va demanar a la compareixença al Parlament del passat 20 d’octubre que “davant de necessitats de comunicació diverses de l’alumnat amb sordesa, calen respostes diverses. Cal posar èmfasis i no oblidar que són infants i joves amb sordesa i que necessiten suports tècnics per poder accedir a la informació en plena igualtat de condicions que els seus companys oients: les emissores FM, els bucles magnètics als centres educatius i la subtitulació de tots els recursos i continguts audiovisuals. En aquest sentit demanem que es contempli una partida pressupostària per garantir-ho en el marc d’un sistema educatiu inclusiu”.