Les empreses tecnològiques aposten per reduir la bretxa digital que pateixen les persones amb discapacitat intel·lectual

Una trentena de companyies han participat a la presentació de l’Aliança Tecnològica per la Inclusió que impulsa Plena Inclusió Espanya

presentació aliança tecnològica per la inclusió amb empreses tecnològiques
Acte de presentació de l’Aliança Tecnològica per la Inclusió // Foto: Plena Inclusió Espanya

Representants d’empreses com BBVA, Samsung, Fundación Telefónica o Amazon, entre altres empreses, s’han donat cita a l’acte de presentació de l’Aliança Tecnològica per la Inclusió, una iniciativa que compta amb la participació de més de trenta empreses tecnològiques, s’ha presentat com un moviment determinant per fomentar la inclusió tecnològica de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament.

Aquest projecte, impulsat per Plena Inclusió Espanya, la principal organització dedicada al suport de les persones amb discapacitat intel·lectual, destaca la importància de situar l’accessibilitat cognitiva com un criteri fonamental des dels primers passos del disseny i la producció de dispositius, aplicacions i programari.

Enrique Galván, director de Plena Inclusió Espanya, ha assenyalat que l’objectiu és crear un entorn empresarial que afavoreixi la inclusió tecnològica i superi la bretxa digital que limita l’accés a drets bàsics com l’educació, l’ocupació i la sanitat per a milers de persones amb discapacitat intel·lectual. L’organització pretén aprofundir en la col·laboració amb empreses tecnològiques per trobar alternatives que facilitin l’accés a la tecnologia per a totes les persones.

Destacades empreses i institucions com BBVA, Samsung, Amazon, NTT Data, Fundació Telefònica, l’Institut d’Empresa, la Universitat Carles III, SAP o Globant han recolzat aquesta iniciativa. Aquest projecte arriba en un moment en què les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, així com altres amb dificultats de comprensió, es veuen limitades en l’accés a la salut, la informació, l’ocupació i el lleure a causa de la manca d’accessibilitat a la tecnologia.

Laura Espejo, adjunta a la direcció de Plena Inclusió Espanya, ha destacat que l’actual projecte no és casualitat, sinó que és fruit d’anys de recerca propera a les necessitats de les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies per diagnosticar amb precisió les seves necessitats. Espejo ha subratllat la importància d’apropar la tecnologia a la vida quotidiana d’aquest col·lectiu, assegurant que utilitzar WhatsApp, fer transaccions bancàries en línia o utilitzar dispositius comuns haurien de ser accions quotidianes facilitades també per a les persones amb discapacitat intel·lectual.

- PUBLICITAT -
Perfectament Imperfecta

Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE) al 2022, només una de cada tres persones amb discapacitat intel·lectual a Espanya (30%) feia ús regular d’Internet, enfront del 84% de la població general. Aquesta bretxa destaca la necessitat d’avançar en la inclusió digital autèntica per a totes les persones amb discapacitat.

Els representants d’empreses tecnològiques participants han coincidit en què encara hi ha molta feina per fer per garantir una inclusió digital autèntica i generalitzada a Espanya. No obstant això, han destacat que oferir solucions tecnològiques a aquest col·lectiu no només és un deure ètic, sinó també una oportunitat de negoci per arribar a nous clients.

L’Aliança Tecnològica per la Inclusió forma part d’un pla més ampli anomenat Transformació Digital per la Inclusió, finançat per la Unió Europea amb fons ‘Next Generation’, coordinat pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030. Aquest projecte inclou el desenvolupament de 14 subprojectes destinats a trobar solucions tecnològiques que millorin l’accessibilitat als drets bàsics per a persones amb discapacitat intel·lectual, del desenvolupament i amb dificultats de comprensió. Durant el 2023, aquests projectes han beneficiat més de 2.000 persones en nou comunitats autònomes, potenciant la formació en habilitats tecnològiques, la capacitació d’agents públics i comunitaris, el desenvolupament d’aplicacions per a l’ocupació de persones amb discapacitat intel·lectual i altres iniciatives per millorar la vida d’aquest col·lectiu.

A la jornada de presentació, s’han mostrat alguns avenços tecnològics en marxa, com l’assistent de lectura fàcil de Placeat, que utilitza ChatGPT per traduir textos a lectura fàcil. Altres projectes destacats inclouen Navilens Go, una ruta gastronòmica per al Camí de Sant Jaume per a persones amb discapacitat visual, auditiva i dificultats de comprensió, així com Talent Trainer, de l’Institut de Robòtica per a la Dependència, una plataforma formativa per impulsar la vida independent de les persones amb discapacitat intel·lectual.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES