
ALLEM, representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Lleida, s’ha reunit amb tots i totes els i les representants dels partits polítics que es presenten com a candidats i candidates a l’alcaldia de Lleida per les eleccions municipals 2023. Amb l’objectiu principal de demanar que incorporin les demandes i necessitats de les persones amb discapacitat als seus programes electorals i per generar aliances i sinergies que contribueixin a fer efectives les demandes del sector.
Les principals demandes de les persones i famílies amb discapacitat intel·lectual de Lleida són: garantir el dret i millorar els recursos per a facilitar l’accés a una vida independent i un habitatge digne. Disposar de més recursos per poder oferir suports a casa de les persones amb discapacitat i suports a les famílies que tenen infants, o persones joves o adultes amb discapacitat a càrrec. Continuar amb la gestió transparent de la contractació reservada a Centres Especials de Treball i Empreses d’Inserció. ALLEM també proposa que els projectes emblemàtics de ciutat que es recuperin, puguin convertir-se en generadors d’oportunitats per a les persones amb discapacitat.
Actualment a la província de Lleida, hi viuen més de 34.400 persones amb alguna discapacitat, el que representa un 8% del total de la població a la província. De les quals, aproximadament 4.400 són persones amb discapacitat intel·lectual, el que representa un 13% respecte la població amb discapacitat.
Actualment, 1 de cada 100 persones a Lleida té discapacitat intel·lectual. Una xifra amb tendència creixent els últims anys i que, tenint en compte factors demogràfics com l’envelliment o la immigració, els experts apunten a l’alta probabilitat que continuï creixent.
També a Lleida, tota política pública municipal ha de tenir en compte a les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, a les seves famílies i a les entitats que els presten suports.
Pel que fa al dret a la vida independent, ALLEM evidencia que a Lleida cal ampliar el nombre d’habitatges socials i el parc municipal d’habitatges de lloguer assequible, que incloguin específicament a les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament, amb situació de vulnerabilitat social, tenint en compte el greuge econòmic que pateixen les persones amb discapacitat i les seves famílies. En concret a Lleida, ALLEM demana l’ampliació de serveis de suport a casa, (atenció domiciliària i teleassistència o altres), que existeixin serveis de suport a casa específics per a persones amb discapacitat i per les seves famílies i/o per les persones cuidadores. Com per exemple suports tipus ‘respir’ ó ‘suport familiar’ per a famílies vulnerables, suports a famílies cuidadores amb nou nats, infants / joves / adults amb alguna discapacitat o amb problemes de salut mental, o suports a casa per persones amb situació de vulnerabilitat social i amb discapacitat o problemes de salut mental. I que aquests serveis es prestin en col·laboració amb les entitats socials de la ciutat, tant per la identificació de necessitats, com per la prestació dels suports.
ALLEM considera imprescindible dedicar recursos i formalitzar la col·laboració entre serveis socials municipals, serveis socials de l’àmbit de la Salut (CAPs) i les entitats del tercer sector social proveïdores de serveis socials, de la ciutat, perquè els serveis de salut i socials comunitaris arribin també a aquestes persones.
Per altra part, demana que l’Ajuntament de Lleida vetlli per seguir tenint un sistema de gestió estable i transparent per la contractació pública reservada a Centres Especials de Treball socials i a Empreses d’Inserció. Perquè cal seguir garantint l’ocupació per persones amb discapacitat i/o amb risc d’exclusió social. En l’àmbit de la contractació pública, en compliment de la normativa de contractació pública vigent, caldria planificar plurianulament i acordar anualment el nombre i import de contractes públics que es reserven cada any a Centres Especials de Treball i Empreses d’Inserció. I reforçar la contractació pública socialment responsable.
A ciutat de Lleida, ALLEM també proposa que els projectes emblemàtics de ciutat, com poden ser els parc infantils de la ciutat, els Camps Elisis, Les Basses o altres, siguin accessibles i generadors d’oportunitats per a les persones amb discapacitat. Amb el sentit que tots els projectes de millora dels espais verds i de convivència, de recuperació d’edificis emblemàtics, o altres projectes emblemàtics de la ciutat, incorporin projectes socials, en benefici de persones vulnerables, de manera transversal.
ALLEM recorda que, en totes les accions municipals, de participació ciutadana, mediambientals, culturals, de formació, d’oci, d’esport, de foment de la vida saludable, i altres, les persones amb discapacitat han de poder participar-hi com a ciutadanes de ple dret.
La Federació lleidatana també apel·la a l’administració pública i tots els partits polítics a promoure unes eleccions municipals accessibles que facilitin i fomentin la participació en igualtat de condicions de les persones amb discapacitat intel·lectual de cara als comicis de maig.
En aquest sentit, les federacions, ALLEM i Dincat recorden que és imprescindible crear entorns electorals accessibles i promoure l’accessibilitat cognitiva en totes les fases del procés electoral, facilitant-ne la comprensió ja sigui creant documents en lectura fàcil, utilitzant una senyalística accessible o fent pedagogia entre les persones implicades en el procés sobre com donar suport a persones amb discapacitat.
Una de les principals reivindicacions, de fet, i sobre la qual Dincat i ALLEM ja han apel·lat a tots els partits polítics en diverses ocasions, és la importància d’adaptar els programes electorals a lectura fàcil per tal que tothom els pugui entendre, una pràctica molt poc habitual que, no dur a terme, suposa una vulneració del dret a la informació de moltes persones. Dincat i ALLEM recorden que la Lectura Fàcil és el mètode de creació, adaptació i validació de documents perquè siguin més fàcils de llegir i entendre.
Per tot plegat, ALLEM ha posat en marxa una campanya de sensibilització i incidència política i social anomenada “Votem, què volem” #VolemFutur, on les persones amb discapacitat són les protagonistes i a través de vídeos, i fotografies expliquen les seves demandes i necessitats, perquè els alcaldables les tinguin en compte en el seu treball per a la societat, durant la propera legislatura. Durant les properes setmanes, aquests vídeos es publicaran a les xarxes socials de la Federació ALLEM i de les entitats per reivindicar i fer visibles les necessitats de les persones i per demanar als polítics i polítiques del seu territori un futur millor, on se’ls escolti i tinguin més oportunitats.