
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat el procés de licitació per renovar les màquines de venda de bitllets a les línies convencionals del metro amb un fort èmfasi en l’accessibilitat. El projecte contempla entre 290 i 397 nous dispositius que substituiran els actuals, instal·lats des de l’any 2004, i que es distribuiran a les 126 estacions de la xarxa convencional.
Les millores en accessibilitat són una de les principals novetats del projecte. Les màquines incorporaran ordres per veu, sortida d’àudio privada i bucle inductiu per a persones amb pròtesis auditives, una tecnologia que millora la qualitat del so per a persones amb discapacitat auditiva en entorns públics. Això permetrà garantir un accés més inclusiu a la mobilitat per a tothom.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha destacat que “el canvi ens permetrà també incorporar millores en accessibilitat per garantir el dret a la mobilitat a totes les persones”. En aquest sentit, ha remarcat que “mantindrem la possibilitat de fer el pagament en efectiu a totes les estacions. Així, TMB seguirà complint amb el Reial decret 24/2021 o Llei General per a la Protecció dels Consumidors i Usuaris, que defensa el dret de les persones a pagar amb efectiu”.
Les noves màquines estaran preparades per a la emissió directa del suport T-mobilitat en format PVC, així com per permetre pagaments amb targeta bancària sense contacte, Bizum i en efectiu. També es podran fer devolucions i duplicats per als usuaris registrats, consultar tarifes i incidències, enviar factures simplificades per correu electrònic i recollir títols adquirits prèviament mitjançant lectors de codis de barres i QR.
Pel que fa a l’atenció a l’usuari, les màquines disposaran d’un servei de veu remota, i en una segona fase s’hi afegirà atenció per imatge. En el futur també es preveu incorporar un recomanador de bitllets personalitzat i intel·ligència artificial per ampliar els idiomes disponibles. Inicialment, el servei estarà disponible en català, castellà, anglès i francès.
La licitació, amb una inversió mínima prevista de 19,2 milions d’euros, s’ha concebut com un contracte flexible i adaptatiu, ja que el nombre final de màquines dependrà de l’evolució de la demanda, la transició cap a canals digitals i la necessitat de mantenir una alta disponibilitat en estacions amb gran afluència.
L’adjudicació es preveu per a finals de 2025, amb desenvolupament del projecte i arribada del primer prototip al llarg del 2026. Les primeres unitats s’instal·laran el 2027, i la renovació completa de la xarxa s’haurà completat a finals del 2028. El contracte també inclou el manteniment dels nous equips i la retirada de les màquines actuals.
Finalment, Xavier Flores ha conclòs que “aquesta renovació és necessària des del punt de vista operatiu, però també per les necessitats que té avui el nostre client, al qual li hem de facilitar un pagament més àgil i adaptat als hàbits de consum actuals”.