L’ADFO i la UPC posen en marxa un projecte de realitat virtual per a la rehabilitació motriu i cognitiva

Creen dues apps multimèdia enfocades sobretot a persones que han sofert un ictus

adfo-upc-projecte-realitat-virtual-rehabilitació-ictus
Persones que van patir un ictus van participar a les primeres proves // Foto: Adfo

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l’Associació Diversitat Funcional d’Osona (ADFO) han posat en marxa un projecte de realitat virtual destinat a la rehabilitació cognitiva i motriu de persones amb diversitat funcional, principalment persones que ha sofert un ictus.

FREEFORMSTYLE-600X300

Per part de la UPC han participat en aquest projecte Jordi Torner i Francesc Alpiste del Laboratori d’Aplicacions Multimèdia (LAM, del Departament d’Expressió Gràfica a l’Enginyeria) i Gil Serrancolí del Simulation and Movement Analysis Lab (SIMMA Lab, del Departament d’Enginyeria Mecànica). També n’han col·laborat diversos alumnes de Treballs Finals de Grau de la UPC que han contribuït a fer realitat el projecte.

De la banda de l’ADFO hi han participat la terapeuta ocupacional, Txell Vilaró, i l’educadora social, Ariadna Pamplona. La seva tasca ha estat seleccionar el col·lectiu amb el qual treballar el projecte, assessorar en les afectacions físiques i cognitives que tenen les persones afectades per un ictus i col·laborar en l’adaptació de l’usuari a la demanda tecnològica. També la fisioterapeuta i col·laboradora de l’ADFO, Cristina Molas, ha participat seleccionant els exercicis a desenvolupar per l’aplicació tenint en compte els paràmetres a calcular: els angles de mobilitat, la informació a recollir i valorar, etc. i s’ha encarregat de donar el feedback per a la millora constant de l’aplicació.

Les persones d’ADFO afectades per un ictus han participat de les proves pràctiques i aporten en primera persona apreciacions i valoracions sobre els aspectes de millora, la comprensió de les aplicacions i la dificultat dels exercicis.

La primera fase del projecte es va centrar en el desenvolupament de les aplicacions i la segona va ser la realització de la primera prova pràctica de l’aplicació, que es va dur a terme el passat dia 30 de maig. En l’actualitat  una s’està duent a terme la tercera fase, enfocada en la millora i correcció dels exercicis i de les aplicacions. Un cop finalitzada aquesta fase es farà una segona prova pràctica.

Rehabilitació cognitiva

Pel que fa a la rehabilitació cognitiva, els investigadors del LAM han creat una aplicació que simula la compra a un supermercat mitjançant un entorn de realitat virtual immersiu. L’usuari entrena les capacitats cognitives principals (memòria, coordinació i atenció) d’una manera amena.

Rehabilitació motriu

Pel que fa a les aplicacions de rehabilitació motriu, un avatar  (personatge virtual) guia l’usuari a realitzar els exercicis de rehabilitació. Un sistema de captura de baix cost permet seguir els moviments de l’usuari, realitzar una anàlisi cinemàtica (càlcul d’angles i mesura de l’asimetria) i percebre si l’usuari està seguint els moviments indicats per l’avatar o no. Aquesta aplicació es pot visualitzar tant a una pantalla

d’ordinador com a través d’ulleres de realitat virtual. Els resultats s’emmagatzemen en una base de dades per tal que el fisioterapeuta les pugui interpretar. El LAM ha desenvolupat la interfície gràfica i el SIMMA Lab s’ha encarregat de la integració del sistema de captura.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*