
Les persones amb discapacitat són gairebé el 10% del total de la població a Espanya i, en canvi, els anuncis emesos en què hi ha presència de persones amb discapacitat suposen menys de l’1% del total, segons un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) que ha analitzat 4.000 comunicacions comercials a la televisió.
L’informe conclou que tota la publicitat institucional emesa, tant als canals públics com privats, inclou el subtitulat. A partir del 2024, s’exigirà també audiodescripció i llengua de signes, a més de promoure els formats que assegurin l’accessibilitat cognitiva.
Pel que fa a la resta de publicitat emesa al conjunt de canals analitzats per la CNMC (públics i privats), només van incloure subtitulat un 8,7 % del total de la mostra, l’audiodescripció només en el 0,5 %, i un 0 % respecte al servei de llengua de signes.
Sobre la presència de persones amb discapacitat a la publicitat és pràcticament nul·la: de gairebé 4.000 anuncis analitzats, les úniques excepcions són un anunci de caràcter institucional del Comitè Paralímpic Espanyol, i algun anunci inclusiu en la publicitat adreçada al públic infantil.
Per operadors, els prestadors privats van incloure el servei de subtitulat al 7,4 % dels seus espots, l’audiodescripció es presenta de forma molt residual (0,5 %) i el signat és inexistent. Per la seva banda, el prestador públic únicament introdueix el servei de subtitulat en la publicitat institucional.
Després de l’anàlisi d’aquestes dades, la CNMC manifesta que “queda clar que, al marge de les comunicacions comercials que han de respectar imposicions legals, l’accessibilitat i la presència de persones amb discapacitat a la publicitat resulta molt residual”.
Per aquest motiu, la CNMC demana a anunciants i prestadors audiovisuals un esforç per aconseguir una presència adequada i integradora de les persones amb discapacitat, especialment a través dels acords d’autoregulació corresponents.