
Aquest dilluns, l’Acadèmia de Cinema, Netflix i l’Ajuntament de València organitzen una projecció especial de la pel·lícula ‘Inclusió. Més enllà del cinema’. Aquesta iniciativa sorgeix de la visió de Miguel Ángel Font, qui fa nou anys va reconèixer la necessitat d’ampliar l’abast del seu cinema per arribar a tothom.
Miguel Ángel Font va explicar que aquesta decisió li va permetre: “obrir les portes a persones amb discapacitat perquè gaudissin més de la història”. A partir d’aquell moment, va començar a investigar i a informar-se sobre com les persones cegues o sordes experimenten una pel·lícula, descobrint així l’audiodescripció. Des de llavors, aquest director s’ha dedicat a anar “més enllà de la llei” per impulsar un canvi significatiu en la indústria cultural. Segons Font, l’accessibilitat actual, limitada sovint al subtitulat, és un “gran error sistèmic” i ha de ser quelcom “més gran”.
La projecció a València, emmarcada dins del Campus d’Estiu que l’Acadèmia de Cinema celebra per quart any, busca conscienciar tant la indústria com els espectadors sobre aquesta realitat. Font destaca que ‘Inclusió. Més enllà del cinema’ és: “la primera obra cinematogràfica en què l’equip creatiu s’ha involucrat en l’adaptació a lectura fàcil, cosa que trenca barreres i mostra exemples de bones pràctiques dins del que és l’accessibilitat al medi audiovisual”. El film detalla tot el procés creatiu i de producció necessari per aconseguir un cinema veritablement inclusiu. A més, inclou testimonis de portaveus d’associacions per l’accessibilitat i de representants de les principals plataformes del sector audiovisual.
Actualment, el projecte de Miguel Ángel Font, anomenat Mi Cine Inclusivo, continua assessorant plataformes com Disney i Mediapro, entre d’altres. Més enllà del seu missatge, el llargmetratge és cinema en estat pur: “hi ha moments de crítica, hi ha moments d’humor, hi ha moments molt bonics de com és treballar amb persones amb discapacitat”. De fet, més de 70 persones amb discapacitat han participat en el projecte, tant davant com darrere de les càmeres.
Font opina que: “el futur del cinema passa perquè es tingui en compte l’accessibilitat en els plans d’estudi”, tot i que reconeix que en la indústria “hi ha resistències” a causa del “desconeixement”. La pel·lícula, que comptarà amb un recurs de lectura fàcil per a persones amb discapacitat intel·lectual —una eina innovadora que va més enllà del subtitulat accessible i l’audiodescripció—, té entrada gratuïta fins a completar l’aforament.
El director assegura que la pel·lícula “ens ajuda molt que hi hagi debat, que passin coses”. Finalment, subratlla que el llargmetratge és: “una carta d’amor al cinema” i una “forma d’honorar també tota la feina que s’està fent des d’entitats com Plena Inclusió, Cermi o altres entitats similars” en pro de la inclusió i l’accessibilitat cultural per a totes les persones amb discapacitat.

